تجربه استارباکس در تحقیقات بازاریابی

تجربه استارباکس در تحقیقات بازاریابی

استارباکس در طول چند دهه گذشته شرکتی موفق بوده است که دلیل اصلی آن استراتژی‌های کسب و کار آن است. این شرکت به طور ماهرانه‌ای از تحقیقات بازار برای حفظ پیشنهادات و پیام‌های بازاریابی با توجه به احساسات مصرف‌کننده، استفاده می‌کند.
تحقیقات بازار روش‌های مختلفی دارد؛ از جمله پیروی از تمایلات، نظارت بر رسانه‌های اجتماعی، جمع‌آوری بازخورد مشتری و تست محصول در فروشگاه. که استارباکس از تمام این‌ها و همچنین روش‌های دیگری استفاده کرده است.
استارباکس در سال ۲۰۰۸ از طریق پلتفرم «ایده استارباکس من» بر روی بازار خود کار تحقیقاتی انجام داد. از آن زمان آنها روش‌های دیگری نیز تست کردند، اما ایده اصلی پشت آنها یکی است.

مشتریان و کارکنان می‌توانند به وبسایت استارباکس رفته و ایده‌های پیشنهادی خود، تغییراتی در محصولات موجود یا درخواست خود مبنی بر باز نشر محصولی قدیمی را ثبت کنند.
این شرکت همچنین رسانه‌های اجتماعی خود مانند فیس بوک، اینستاگرام، توییتر و … را رصد کرده تا بازخورد مشتریان را جمع کرده و از آن‌ها برای ارتقا برند خود استفاده کند.
استارباکس به طور مرتب محصولات جدیدی را در برخی فروشگاه‌ها آزمایش می‌کند. این کار به شرکت کمک می‌کند تا تغییرات مورد نیاز را قبل از تولید انبوه محصول، دریافته و اعمال کند.

علاوه بر این استارباکس از اطلاعات و داده‌های شرکت‌های تحقیقات بازار و اطلاعات بدست آمده از فروشگاه‌های خود نیز برای خط تولید جدید استفاده می‌کند

یک نمونه هوشمندانه و مشهور بازاریابی در بازار ژاپن، موفقیت کافی شاپ‌های استارباکس در ژاپن است. استارباکس قادر است فنجان‌های قهوه خود را با بالاترین قیمت ممکن در بازار عرضه کند.

قابلیتی که پیش از این، یعنی زمانی که استارباکس با مغازه‌ای در توکیو در سال ۱۹۹۶ شروع به فعالیت کرد، غیر قابل تصور بود.

استارباکس حاصل سرمایه‌گذاری مشترک امریکا و ژاپن است که در این مشارکت توانستند در یک مغازه با طراحی ساده و برندسازی ثابت، فضایی جذاب و جالب برای خانمان جوان ژاپنی که به کافی شاپ نمی‌رفتند، ایجاد کنند.

یقینا موفقیت استارباکس، از درک دقیق مسائل پیچیده به کمک تحقیقات بازاریابی نشات می‌گیرد. شرکت Intage Inc. در زمینه تحقیقات بازار، مشاوره، بررسی رفتار و عملکرد مشتریان فعالیت دارد.

زمانی که استارباکس وارد بازار ژاپن شد، نیاز به ارزیابی دقیق گزینه‌هایش داشت. استارباکس از امکانات نظرسنجی مکان مرکزی (CLT) شرکت Intage در مرکز شهر توکیو و همچنین از روش‌های نظرسنجی ایمیلی و منابع تحقیقاتی اطلاعات و خدمات شرکت، استفاده کرد.

نظرسنجی اطلاعات مهمی برای استارباکس بدست آورد. آنها متوجه شدند که بخش مورد نظر مشتریانشان مایل به پرداخت ۲۵۰ ین (۰۸/۲ دلار) برای اسپرسو و ۲۸۰ ین (۳۳/۲ دلار) برای کافه لاته در پارکینگ هستند.

نظرسنجی همچنین نشان داد که مشتریان خواستار لیستی از غذا شامل ساندویچ و سالاد در منو هستند.
به طور کلی، نظرسنجی ایده بازه قیمتی قابل قبول مشتریان، تنوع قیمت و بسته‌بندی را برای استارباکس به همراه داشت. این اقدام، مهم‌ترین بخش موفقیت استارباکس ژاپن بود. از سال ۲۰۰۹ استارباکس بیش از ۴۵۰۰ شعبه در ۴۷ کشور راه‌اندازی کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نصب پولر

مقالات بیشتر

زندگی منهای تحقیقات بازاریابی
وبلاگ

زندگی منهای تحقیقات بازاریابی

سال ۱۳۸۰ وقتی از خیابان ملاصدرای تهران عبور می‌کردید با تابلو تبلیغاتی نوکیا ۳۳۱۰ مواجه می‌شدید. تابلو تبلیغاتی که هر فردی را کنجکاو می‌کرد که

۵ دقیقه زمان برای بهبود کیفیت
وبلاگ

۵ دقیقه زمان برای بهبود کیفیت

تصور کنید گوشی هوشمند خود را ۲۴ ساعت همراه خود نداشته باشید. حتی تصور این موضوع هم سخت است و نمی توان بدون گوشی هوشمند

اطلاعات دموگرافیک
وبلاگ

از کی بپرسیم؟

در مقالات قبلی پیرامون موضوعات مختلفی راجع به نظرسنجی و تهیه پرسشنامه آنلاین بحث کرده ایم. پس میدانیم از چه روش‌هایی برای نوشتن یک پرسشنامه