زندگی منهای تحقیقات بازاریابی

زندگی منهای تحقیقات بازاریابی

سال ۱۳۸۰ وقتی از خیابان ملاصدرای تهران عبور می‌کردید با تابلو تبلیغاتی نوکیا ۳۳۱۰ مواجه می‌شدید. تابلو تبلیغاتی که هر فردی را کنجکاو می‌کرد که چطور یک گوشی موبایل بدون آنتن برجسته تولید شده؟ غول صنعت موبایل دست به یک نوآوری بزرگ زده بود و برای اولین بار شما یک موبایل داشتید که نیازی نبود آنتن آن را به صورت دستی تنظیم کنید. این تمام پیشرفتی بود که گوشی موبایل نسبت به نسخه های نخستین خود داشت و شما همچنان صفحه لمسی و یا اینترنت و مکان یاب و بلوتوث را در گوشی همراه خود نداشتید. تقریبا بعد از گذشت ۲۰ سال موبایل  تبدیل شده به یک همیار شخصی که کمک می‌کند زندگی بهتر و راحت تری داشته باشیم. پیشرفت در این ۲۰ سال را مدیون چه چیزی هستیم ؟ جواب، یک عبارت ساده است : تحقیقات بازاریابی …. حال فرض کنیم در دنیایی بدون تحقیقات بازاریابی زندگی می‌کنیم. ازنظر شما دنیای بدون تحقیقات بازاریابی چگونه است؟

جهان بدون تحقیقات بازاریابی

حتی تصور عدم وجود تحقیقات بازاریابی نیز نگران کننده است. جهان بدون تحقیقات بازاریابی سرعت پیشرفت کنونی را نداشت. تحقیقات بازاریابی به شرکت‌ها و کسب و کارها کمک می‌کند تا نیاز مشتریانشان را بهتر بشناسند و عملیات خود را ساده‌تر انجام دهند. در ادامه چند سناریو فرضی از جهان بدون تحقیقات بازاریابی را برای شما بیان می‌کنیم.

  • رکود تکنولوژی

شاید تعجب کنید و ناامید شوید، اما بدون تحقیقات بازاریابی ما همچنان در عرصه تلفن‌های همراه با صفحه کلید ۳ در ۴ گیر کرده بودیم. درست است که این گوشی‌ها در زمان خود مناسب بودند، اما در حال حاضر با نسل جدید تلفن‌های همراه، بسیاری از فعالیت‌های ما آسان‌تر شده است. برای درک بهتر تصور کنید به کشور دیگری برای بار اول سفر کرده‌اید و باید اطلاعات سفر خود از جمله ساعت پرواز و موقعیت هتل و … را بیابید. بدون گوشی‌های هوشمند و قابلیت GPS و Google Maps باید با کمک نقشه‌های کاغذی امیدوار باشید که هتلتان و مسیر رسیدن به آنجا را پیدا کنید. همچنین بدون دسترسی به اینترنت، از آب و هوای شهر مقصد خود بی خبر خواهید بود و به محض رسیدن به آنجا غافلگیر خواهید شد. موارد این چنینی که ظاهرا به عنوان مسائلی ساده به نظر می‌آیند، در زندگی روزمره ما نقش مهمی برای راحتی زندگیمان بازی می‌کنند. به همین دلیل انجام پژوهش بازاریابی برای شکل‌دهی به دنیای ما حیاتی است.

 

  • پیشرفت اقتصاد کند و متروک خواهد ماند.

این طور شروع کنیم که شما برای بازکردن درب نوشابه قوطی، باید از درب باز کن های تن ماهی و یا شبیه به آن استفاده می‌کردید. یا حتی شاید چاقو و قیچی! همانطور که در پاراگراف قبلی نیز اشاره شد و با توجه به رکود تکنولوژی، عدم حضور تحقیقات بازاریابی بر دنیای اقتصاد نیز تاثیرگذار است. عدم آگاهی از خواسته‌های افراد نمونه بارز ضرب المثل کوری عصاکش کوری دیگر است. نه تنها شرکت‌ها محصولاتی بدون داشتن بازخورد از افراد تولید می‌کنند بلکه همچنین آگهی‌های تبلیغاتی نیز مناسب افراد نخواهد بود و تاثیری در بر نخواهد داشت. در نتیجه تولیدات کاهش می‌یابد. با کاهش کالاها و خدمات در سطح جهان، کشورها گزینه‌ای برای تبادل و پیشرفت و تمدن نخواهند داشت. بنابراین پژوهش بازاریابی به بهبود شکل‌دهی آینده جهان کمک کرده و همچنین انجام تحقیقات بازار، ایجاد شغل و درآمدزایی محسوب می‌شود. در واقع تحقیقات بازاریابی یک معامله دو طرفه است که به آینده جهان نیز کمک می‌کند.

  • مدرنیته صرفا یک توهم است

از آنجا که مفهوم جدیدترین محصول احتمالا به زودی در آینده ظاهر نخواهد شد، داشتن شیوه زندگی مدرن ممکن است هرگز دیده نشود. پژوهش و سازگاری رخ نمی‌دهد، چرا که افق دیدی برای یافتن زندگی نوین وجود ندارد. می‌توان این گونه تعبیر کرد در صورتی که تحقیقات بازاریابی نداشتیم، دنیای کنونی ما احتمالا اتفاقی بود که فقط در کتاب‌های علمی و تخیلی دیده می‌شد. عدم توانایی ما در خلق ایده و محصولات نوآورانه، دنیای ما را به مکانی بی معنی تبدیل می‌کند. این عدم توانایی از نبود منبع برای ایجاد جرقه و اهداف ناشی می‌شود.

  • دستاوردهای کمتر

علت این که ما در مورد دنیای اکنون نسبت به گذشته کمتر می‌دانیم، انعکاس فقدان یک مورد یا جهش انقلابی است. به عنوان مثال، واکسن یکی از دلایلی است که بشر در طول دهه گذشته عمر خود را طولانی‌تر کرده است. با توجه به محدودیت دانش در مسیر خاص یا موضوع خاص، حتی ممکن است سیستم‌های ایمنی قوی هم وجود نداشته باشد. به طور کلی، زندگی به مراتب پیچیده تر و دشوار خواهد بود، به خصوص با توجه به این که زمان و تلاش بیشتری برای سرمایه گذاری بیشتر از آنچه در حال حاضر است، انجام می شود. بدیهی است که بشر نتواند پیشرفت آن را سریع دنبال کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نصب پولر

مقالات بیشتر

زندگی منهای تحقیقات بازاریابی
وبلاگ

زندگی منهای تحقیقات بازاریابی

سال ۱۳۸۰ وقتی از خیابان ملاصدرای تهران عبور می‌کردید با تابلو تبلیغاتی نوکیا ۳۳۱۰ مواجه می‌شدید. تابلو تبلیغاتی که هر فردی را کنجکاو می‌کرد که

۵ دقیقه زمان برای بهبود کیفیت
وبلاگ

۵ دقیقه زمان برای بهبود کیفیت

تصور کنید گوشی هوشمند خود را ۲۴ ساعت همراه خود نداشته باشید. حتی تصور این موضوع هم سخت است و نمی توان بدون گوشی هوشمند

اطلاعات دموگرافیک
وبلاگ

از کی بپرسیم؟

در مقالات قبلی پیرامون موضوعات مختلفی راجع به نظرسنجی و تهیه پرسشنامه آنلاین بحث کرده ایم. پس میدانیم از چه روش‌هایی برای نوشتن یک پرسشنامه