مراحل تحقیقات بازاریابی

مراحل تحقیقات بازاریابی

روزانه ایده‌های جدیدی برای محصولات و خدمات نو خلق می‌شوند، اما بسیاری از آنها به دلیل اینکه به درستی به بازار معرفی نشده‌اند، شکست می‌خورند. تحقیقات بازاریابی این اطمینان را به وجود می‌آورد که در ادامه راه‌اندازی محصول، به خرید محصول می‌رسد و همچنین تضمین می‌کند که ایده محصول، خواسته‌های مشتریان را پوشش می‌دهد. در این مقاله ما در مورد مراحل تحقیقات بازار که باید قبل از پیاده سازی محصول انجام دهید، صحبت می‌کنیم.

  1. درک بازار و شناخت رقابت

تحقیقات بازار اغلب واقعیت‌های غیر قابل مشاهده بازار را برای شما آشکار می‌کند، حتی اگر فکر می‌کنید قبلا با آن آشنا بودید. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده است که تنقلات معمولا به عنوان جایگزین وعده غذایی استفاده می‌شود، بنابراین محصولات میان‌وعده شیرینی‌پزی برای موفقیتشان انتظار می‌رود مواد مغذی بیشتری مانند غلات، بادام زمینی، بیسکوییت و میوه داشته باشند تا استقبال بیشتری از آنها شود.

به همین ترتیب، برای شروع تولید یک محصول، باید رقبا را شناخت و دانست چه محصولات و خدماتی ارائه می‌دهند.  اگرچه ممکن است فکر کنید در حال حاضر رقیبی برای محصول جدید شما وجود ندارد، خود را به جای مشتریان بگذارید و تصور کنید جای این محصول، چه محصول دیگری را حاضر بودید خریداری کنید. جایگاه خودتان با رقبا را بررسی کنید، برتری شما نسبت به آنها چیست؟ کدام شرکت‌ها یا محصولات بزرگترین تهدید برای موفقیت شما به حساب می‌آیند.

  1. هدف قرار دادن مشتری

برای بدست آوردن حداکثر نتیجه از بازاریابی با حداقل هزینه، بسیار مهم است که روی چشم اندازهایی که احتمالا از شما خریداری می‌کنند تمرکز کنید. شاید آنها در حال حاضر کالایی مشابه را می‌خرند و در صورت اطلاع از ویژگی‌های جدید پیشنهادی شما خوشنود شوند. بهترین مشتریان نیاز به محصول شما را احساس می‌کنند، توانایی خرید آن را دارند و تمایل خرید محصولی با این ویژگی‌ها را دارند. به طور کلی، تامین نیاز فعلی آسان‌تر از ایجاد نیاز جدید است.

  1. ابداع یک گزاره ارزش منحصربفرد

چرا مشتریان در مقایسه با رقیبان باید از شما خرید کنند؟ مزیت رقابتی شما چیست؟ نه تنها محصول یا خدمات جدید شما باید منحصر به فرد باشد و خواسته‌ها و نیازهای مشتریان شما را برآورده کند ، بلکه باید بتوانید با مشتریان ارتباط برقرار کنید که چگونه خواسته آنها را مرتفع می‌سازید. این کار ارزش افزوده منحصربفرد شماست و یک راه عالی برای دستیابی به این مزیت رقابتی، صحبت با مشتریان است تا ببینید ارزش از نظر آنها چیست.

  1. تعیین استراتژی بازاریابی

در این مرحله، اطلاعات کافی در مورد بازار خود خواهید داشت تا بدانید چگونه می‌توانید بهترین محصول را به بازار عرضه کنید. از چه کانال‌هایی باید استفاده کنید؟ خرده فروشان؟ کاتالوگ؟ آنلاین؟ بسیاری از بازاریابان استفاده از چند کانال را توصیه می‌کنند. همچنین به یاد داشته باشید که بازاریابی با پاسخ مستقیم را در نظر بگیرید تا نرخ بازگشت سرمایه را بتوانید محاسبه کنید.

  1. آزمایش محصول و رویکرد کلی

پاسخ مشتری مشخص خواهد کرد که باید روی کدام ویژگی‌ها تاکید بیشتری داشت و کدام رویکرد بازاریابی را باید استفاده کرد، بنابراین تست محصول بسیار مهم است.

تست محصول می‌تواند به سادگی انجام تحقیق بر روی یک محصول و تکمیل نظرسنجی در مورد شاخص‌های کلیدی عملکرد مانند احتمال خرید، باشد. یا می‌تواند از روش‌های کیفی مختلفی (مانند ظاهر، عطر، طعم و …) و تکنیک‌های پیشرفته‌تری مانند پخش فیلم استفاده کند. علاوه بر این باید رویکرد بازاریابی خود را نیز مورد آزمایش قرار دهید. با توجه به تمام هزینه‌هایی که برای تبلیغات می‌کنید، مطمئن شوید که تبلیغات، گرافیک و بسته‌بندی‌تان به دست مشتریان رسیده است. در تست رویکرد بازاریابی می‌توانید از فوکوس گروپ‌ها سنتی تا مطالعات رهگیری بازار و تحقیقات آنلاین استفاده کنید. از هر روشی که استفاده می‌کنید، تا زمانی که تست شما به اتمام نرسیده، نوع بازاریابی خود را نهایی نکنید.

  1. اجرای کمپین بازاریابی

بعد از تولید محصول جدید، به دنبال تبلیغات برای به حداکثر رساندن تاثیر محصول خود هستید. به عنوان مثال می‌توانید از رسانه برای تبلیغ استفاده کنید، یا مقاله‌ای در مورد آن نوشته و در مطبوعات منتشر کنید. از هر رسانه‌ای برای تبلیغ محصول خود استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که محصول شما در بازار موجود و در دسترس است. اگر در زمان تبلیغات محصولات شما در دسترس نباشد، مصرف‌کنندگان ناامید خواهند شد. تحقیقات بازار اینجا نیز به کار می‌آید، به خصوص در چند هفته اول! شما می‌توانید نتایج کمپین را نظارت کنید و تکنیک‌های خود را تنظیم کنید تا بر روی بهترین آنها متمرکز شوید.

  1. ردیابی چرخه عمر

در نهایت، با رسیدن دوران بلوغ محصولتان، نقاط کاهش بازده را مشاهده خواهید کرد. این زمان، همان وقتی است که باید روش بازاریابی خود را تغییر دهید. روی بسته‌بندی تجدید نظر کنید یا حتی خود محصول را تغییر و بهبود دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نصب پولر

مقالات بیشتر

زندگی منهای تحقیقات بازاریابی
وبلاگ

زندگی منهای تحقیقات بازاریابی

سال ۱۳۸۰ وقتی از خیابان ملاصدرای تهران عبور می‌کردید با تابلو تبلیغاتی نوکیا ۳۳۱۰ مواجه می‌شدید. تابلو تبلیغاتی که هر فردی را کنجکاو می‌کرد که

۵ دقیقه زمان برای بهبود کیفیت
وبلاگ

۵ دقیقه زمان برای بهبود کیفیت

تصور کنید گوشی هوشمند خود را ۲۴ ساعت همراه خود نداشته باشید. حتی تصور این موضوع هم سخت است و نمی توان بدون گوشی هوشمند

اطلاعات دموگرافیک
وبلاگ

از کی بپرسیم؟

در مقالات قبلی پیرامون موضوعات مختلفی راجع به نظرسنجی و تهیه پرسشنامه آنلاین بحث کرده ایم. پس میدانیم از چه روش‌هایی برای نوشتن یک پرسشنامه