شروع نظرسنجی

شروع نظرسنجی

تا به حال به سایت franklincovey مراجعه کرده اید؟ این سایت خود را رهبر جهانی در مشاوره و آموزش نامیده و مقالات جالبی پیرامون همین موضوع منتشر میکند. یک مقاله از این سایت راجع به : ((7 عادت افراد مؤثر)) را مطالعه کردم که نکات ارزشمندی را مطرح کرده بود. مقاله امروز را پیرامون دومین عادت این افراد مینویسم. این عادت نکته طلایی را بیان می‌کند که بی ربط به طراحی نظرسنجی آنلاین نیست. لینک کامل مقاله را در انتهای مطلب قرار میدهیم و مقاله را با این عنوان شروع می‌کنیم :

«با درنظرداشتن سرانجام، کاری را شروع کنید». «Begin With the End in Mind»

طوفان ذهنی یا Brain Storm جزو کلیدواژه هایی هستند که هر سازمانی به آن نیاز دارد .ولی همیشه هم ازاین طوفان نمیتوان بهره‌مند شد. بطور مثال فرض کنید می‌خواهیم رضایت سنجی مشتریان را توسط یک نظرسنجی آنلاین بدست آوریم. هرکسی هر موضوع و موردی که به ذهنش می‌رسد، بنوسید تا سوالاتی را که می‌خواهیم بپرسیم را در یک جلسه طوفان ذهنی مطرح و جمع‌بندی کنیم تا در نهایت لیستی از سوالات را داشته باشیم تا درنهایت پرسشنامه را تنظیم کنیم!!

در پایان با ارتشی از سوالات روبرو میشویم که تقریبا هیچ نظمی ندارد، مشخص نیست دقیقا چه چیزی را ارزیابی می‌کنیم، مشتریان را با سوال زیاد گیج و بی‌حوصله خواهیم کرد، و قطعا داده هایی که بدست میاوریم را نیز نمیتوانیم ارزیابی کنیم و مقدار فراوانی زمان و هزینه را دورریز میکنیم.مشکل کار کجاست؟ طوفان ذهنی و یا جمع آوری انبوهی از سوالات؟ پاسخ، کوتاه و مشخص است. مشکل از جایی شروع می‌شود که شما هدف مشخصی از نظرسنجی ندارید و برای همین سوالات را بدون طبقه بندی، صرفا لیست کرده اید.

وقتی برای انجام مطالعاتی مانند تحقیقات بازار رضایت‌ سنجی مشتریان می‌خواهید فعالیتی انجام دهید، در اولین قدم باید اهدافی روشن و قابل اندازه‌گیری داشته باشید. اما معنی داشتن هدف چیست؟ پیشنهاد ما این 4 قدم است.

  • به نیازهای اطلاعاتی برای ارزیابی رضایت مشتری فکر کنید.
  • ابعاد مختلف موضوع مورد ارزیابی را تعریف کنید. رضایت مشتری مبحثی بسیار کلی است. چه مفهومی از رضایت مشتری مورد نظر شماست؟ تعریف آن برای شرکت شما چیست؟
  • تا اینجای مسیر، برخی سوالات به صورت خودکار مشخص شده‌اند. اما برای اطمینان، یکبار دیگر مرور کنید که در شرکت شما، چه افرادی از داده جمع‌آوری شده می‌توانند استفاده کنند و چه نوع استفاده‌هایی.
  • برای تدوین محتوای پرسشنامه، نحوه تحلیل داده‌ خود را یکبار دیگر مرور کنید تا اطمینان پیدا کنید که با مشکلی مواجه نخواهید شد و سوالات با یکدیگر همپوشانی نداشته باشند.

یک مثال ساده را باهم مرور کنیم. فرض کنید شما صاحب یک فروشگاه آنلاین محصولات دیجیتال هستید. چه پارامترهایی باید در نظرسنجی رضایت مشتریان داشته باشید؟ اصالت کالا؟ گارانتی داشتن محصولات؟ بهره مندی از پاسخگویی آنلاین و تلفنی؟ به موقع رسیدن کالا به مشتری؟ قیمت مناسب؟ تخفیف های مناسبتی؟ برای هرکدام از موارد ذکر شده که برای شما حائز اهمیت است سوال و یا سوالاتی مطرح کنید.

در این بین یک مورد دیگر را نیز باید مدنظر بگیرید تا نرخ پاسخ نظرسنجی را افزایش دهید. گروه های مشتریان شما قطعا متفاوتند و شما باید از گروه های مختلف به سبک های گوناگونی سوالات خود را مطرح کنید و یا شاید حتی پرسشنامه آنلاین متفاوتی برای گروه های مختلف مشتریان خود داشته باشید. بطور مثال از مشتریانی که برای بار چندم از سایت شما خریداری میکنند نمیتوانید همانطوری رفتار کنید که با گروهی که برای بار اول از شما خرید میکنند، رفتار میکنید.

با در نظر داشتن سرانجام، شروع کنید! اول اهداف خود را روشن کنید، به جواب‌ها فکر کنید نه سوال‌ها. هیچ‌کس بیشتر از شما، کسب و کار شمارا نمیشناسد. پس در اختصاص وقت برای این موضوع دست و دلباز باشید.

آدرس مقاله : https://www.franklincovey.com/the-7-habits.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نصب پولر

مقالات بیشتر

زندگی منهای تحقیقات بازاریابی
وبلاگ

زندگی منهای تحقیقات بازاریابی

سال ۱۳۸۰ وقتی از خیابان ملاصدرای تهران عبور می‌کردید با تابلو تبلیغاتی نوکیا ۳۳۱۰ مواجه می‌شدید. تابلو تبلیغاتی که هر فردی را کنجکاو می‌کرد که

۵ دقیقه زمان برای بهبود کیفیت
وبلاگ

۵ دقیقه زمان برای بهبود کیفیت

تصور کنید گوشی هوشمند خود را ۲۴ ساعت همراه خود نداشته باشید. حتی تصور این موضوع هم سخت است و نمی توان بدون گوشی هوشمند

اطلاعات دموگرافیک
وبلاگ

از کی بپرسیم؟

در مقالات قبلی پیرامون موضوعات مختلفی راجع به نظرسنجی و تهیه پرسشنامه آنلاین بحث کرده ایم. پس میدانیم از چه روش‌هایی برای نوشتن یک پرسشنامه