تجربه تحقیقات بازاریابی

تجربه تحقیقات بازاریابی

زمینه سازی کسب تجربه تحقیقاتی برای افراد واقعی به منظور تقویت ارزش تحقیق برای سازمان‌ها و کسب و کارها ضروری است. از طریق این طرح تحقیقاتی شرکت‌کننده محور، کسب و کارها و مشتریان، درک کامل و دقیقی از افراد واقعی و عوامل انسانی که تعیین‌کننده رفتار آنهاست، را بدست می‌آورند. تهیه پرسشنامه و رصد زمینه‌ای که سوالات در آن مطرح می‌شوند، دو عامل اصلی برای تحقیق موفق است.

  1. آنچه که شما نیاز دارید، در مقابل آنچه شرکت‌کنندگان می‌توانند به شما بگویند.

نه تنها آنچه نیاز است بدانید را در نظر بگیرید، بلکه آنچه مخاطب قادر است به شما بگوید نیز در نظر داشته باشید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید بر روی قصد خرید تحقیق کنید، آیا به مخاطب زمینه و اطلاعات کافی داده‌اید تا بتواند تصمیم بگیرد که کالایی را بخرد یا نه؟ اگر می‌خواهید امتیاز خالص محصول یا خدمتتان را محک بزنید، آیا این اقدام در شرایط مورد بحثتان، معنی دارد؟

برای مثال، یک نمونه بد، نظرسنجی از همراه بیمار در قسمت اورژانس بیمارستان در مورد اینکه آیا خدمات بیمارستان را به شخص دیگری پیشنهاد می‌کند یا خیر؟ آن فرد در آن لحظه نه تمرکز و نه قدرت بیان راحت نظراتش را دارد.

  1. سوالات درست بپرسید.

از تعصبات محقق و پاسخ‌دهنده آگاه باشید. تعصبات زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید که به تنهایی قادر به کشف همه آنها نیستید. زمانی که شما به شدت بر روی نتایج آتی متمرکز هستید، یک رویکرد مشارکتی می‌تواند کمک کند جاهایی که سوالات شما تغییر جهت دادند را مشخص کنید. بنابراین همیشه از یک همکار (ترجیحا شخصی که در پروژه فعالیت نداشته باشد) بخواهید سوالات تحقیقات بازاریابی را خیلی ریزبینانه و با دید انتقادی از منظر بیرونی بررسی کند. وقتی می‌گوییم تعصب، منظور تعصب انسانی در پاسخ‌هایی که ممکن است به شما بدهند. آیا آنها می‌خواهند پاسخی مطلوب از نظر اجتماعی به شما بدهند یا مجبور شده‌اند که بدون در نظر گرفتن تمام گزینه‌ها، گزینه‌ای را انتخاب کنند.

  1. پاسخ‌های معنادار مستلزم ارتباط واقعی هستند.

کمال‌گرایی خود را به نفع ایجاد ارتباط با شرکت‌کنندگان در تحقیقات خود کنار بگذارید. شوخی کنید، حس راحتی به مشارکت‌کنندگان بدهید و تجربه‌ای برای آنها ایجاد کنید که احساس کنند این کار ارزشمند است. یک طراحی متمرکز بر انسان، مزایای بسیار زیادی دارد که می‌تواند در نظرسنجی شما با افزایش نرخ تعامل مشاهده شود. اگر قبل از انجام تحقیق با شرکت‌کنندگان، طراحی صورت گرفته باشد، تجربه بسیار لذت‌بخش تری برای کاربران ایجاد می‌شود و آنها را ترغیب می‌کند تا تعامل بهتری با اموری که برایشان در نظر گرفته شده، داشته باشند.

  1. به رفتار مصرف‌کننده توجه کنید.

با این که مشتاق نیستیم قبول کنیم، اما در واقع اکثر رفتارهایمان بر اساس عادت شکل گرفته است، اکثر تصمیمات ما بدون پیش بینی هستند و توضیح بسیاری از کارهایی که می‌کنیم دشوار است. در کل، بهترین پیش بینی رفتار آینده، نگاه به گذشته است. مگر این که به دنبال موارد زیر باشید:

  • یک رفتار نادر
  • زمینه جدیدی برای تصمیم‌گیری
  • رفتاری خاموش که با بازخورد منفی اصلاح شده است.

بنابراین تمام اهداف تحقیق را ارزیابی کنید و اطمینان بیابید که سوالات درستی بر اساس موارد زیر می‌پرسید:

  • درک شما از چگونگی رفتار معمولی
  • آیا عوامل به اندازه کافی تغییر کرده‌اند که واقعا این هدف را به عمل تبدیل کنند.
  • نگاه به منابع داده غیر فعال و منابعی که می‌توانند فرصتی جدید ایجاد کنند.
  1. پاسخ دادن را آسان کنید.

آسان بگیرید! هر چند وقت یک بار عنوان ساده داشته باشید. اغلب اوقات بیش از حد تخصصی بر مسائل متمرکز می‌شویم که ممکن است شرکت‌کننده قادر به درک آن نباشد.

  1. یافتن پاسخ از داده‌های موجود

هرگز اطلاعات در دسترس، بیهوده نبوده است. قبل از مراجعه به مخاطبان برای انجام تحقیق، فرضیه‌های خود را توسعه دهید. اگر در حال طراحی تجربه تحقیقاتی، سوالاتی مطرح کنید که قبلا به آنها پاسخ داده شده است، موجب بیهوده تلف کردن وقت و ارزش شرکت کنندگان است.

تحقیق برای افراد واقعی

تعداد بسیاری از تجربیات تحقیقاتی به منظور پاسخ به یک سوال کاملا مشخص طراحی شده‌اند و رفتارهای غیر قابل پیش بینی افراد را بیش از حد فرض می‌کنند. طراحی تحقیق برای افراد واقعی به معنی در نظر گرفتن زمینه‌ای برای فعالیت این افراد و همچنین احترام به زمان آنهاست. به این ترتیب افراد همکاری لازم را دارند و نظرات دقیق و واقعی خود را ارائه می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نصب پولر

مقالات بیشتر

زندگی منهای تحقیقات بازاریابی
وبلاگ

زندگی منهای تحقیقات بازاریابی

سال ۱۳۸۰ وقتی از خیابان ملاصدرای تهران عبور می‌کردید با تابلو تبلیغاتی نوکیا ۳۳۱۰ مواجه می‌شدید. تابلو تبلیغاتی که هر فردی را کنجکاو می‌کرد که

۵ دقیقه زمان برای بهبود کیفیت
وبلاگ

۵ دقیقه زمان برای بهبود کیفیت

تصور کنید گوشی هوشمند خود را ۲۴ ساعت همراه خود نداشته باشید. حتی تصور این موضوع هم سخت است و نمی توان بدون گوشی هوشمند

اطلاعات دموگرافیک
وبلاگ

از کی بپرسیم؟

در مقالات قبلی پیرامون موضوعات مختلفی راجع به نظرسنجی و تهیه پرسشنامه آنلاین بحث کرده ایم. پس میدانیم از چه روش‌هایی برای نوشتن یک پرسشنامه