تجزیه و تحلیل رقبا در بازاریابی چگونه است ؟

تجزیه و تحلیل رقبا در بازاریابی چگونه است ؟

تجزیه و تحلیل رقبا در بازاریابی چگونه است ؟ آیا به دنبال راهی برای بهینه سازی فرایند بازاریابی آنلاین خود هستید ؟ اگر چنین است ، تحقیق و تجزیه و تحلیل رقابتی دقیقاً همان چیزی است که به آن نیاز دارید .

تحقیق و تجزیه و تحلیل رقابتی شامل جمع آوری و بررسی اطلاعات در مورد شرکت های رقیب است . این مبحث جزو تکنیک های اساسی بازاریابی است که به شما کمک می کند تا متوجه شوید رقبای شما چه می کنند و عملکرد آنها چگونه بر تجارت شما تأثیر می گذارد .

چه به دنبال بهبود بازاریابی محتوای خود باشید یا هر نوع بازاریابی دیگر ، بررسی رقبا در افزایش نرخ تبدیل بسیار مهم است . می توانید از آنچه که از تحقیقات رقابتی خود می آموزید استفاده کنید تا کمپین های بازاریابی خود را تغییر داده، سرنخ های بیشتری به دست آورده و درآمد خود را افزایش دهید .

در این مقاله که توسط تیم اپلیکیشن نظرسنجی آنلاین پولر برای شما تهیه شده است ، به بررسی دقیق این موضوع می پردازیم .

تعریف رقبا

رقبا افراد یا سازمان هایی هستند که محصولات یا خدمات مشابه شما را ارائه می دهند . حتما لازم نیست محصولات یکسان باشند و برای مخاطبان یکسان به بازار عرضه شوند .
هر شرکتی که محصول یا خدمات مشابه شما را ارائه می دهد می تواند یک رقیب محسوب شود و برای تجزیه و تحلیل رقبا باید در نظر گرفته شوند . حتی اگر هنوز وارد یک بازار اختصاصی نشده باشید ، می توانید شرکت هایی را که در این بازار فعالیت می کنند به عنوان رقبای بالقوه کسب و کار خود در نظر بگیرید .

رقبا را می توان به سه دسته درجه اول، دوم و سوم تقسیم بندی کرد .

رقبای درجه اول ، محصولات یا خدمات یکسان یا مشابه شما را ارائه می دهند . آنها همچنین تقریباً مخاطبان مشابهی را هدف قرار می دهند و به همین دلیل رقبای مستقیم شما محسوب می شوند .

رقبای درجه دوم، بخش متفاوتی از بازار را هدف قرار می دهند . آنها ممکن است محصولات سطح پایین یا بالاتری را در مقایسه با شما بفروشند یا فروشندگان یک برند متفاوت باشند .

رقبای درجه سوم کسانی هستند که محصولات یا خدماتی را ارائه می دهند که به نوعی با محصولات و خدمات شما مرتبط هستند .

به عنوان مثال اگر شما لوازم مورد نیاز برای حیوانات خانگی می فروشید ، شرکتی که غذای حیوانات خانگی می فروشد می تواند یک رقیب درجه سوم باشد . به طور کلی می توانید رقبای درجه سوم را با توجه به ارزش بالقوه آنها برای تجارت خودتان یا احتمال اینکه در آینده با آنها شریک شوید ، شناسایی کنید و به تجزیه و تحلیل آن ها بپردازید .

چرا تحقیق و تجزیه و تحلیل درمورد رقبا مهم است ؟

تحقیقات و تجزیه و تحلیل رقابتی اطلاعات ارزنده ای در مورد صنعت به شما ارائه می دهند که هیچ جای دیگری قادر به پیدا کردن آنها نخواهید بود . می توانید از اطلاعاتی که به دست می آورید برای برنامه ریزی هدفمند برای مخاطبان خود به طور موثرتر استفاده کنید ، خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه دهید و از اشتباهات پرهزینه ای که رقبا مرتکب شده اند جلوگیری کنید .

تحقیقات و تجزیه و تحلیل رقابتی همچنین به شما کمک می کند تا روندهای صنعت و شیوه های کارآمد تجاری را که می توانید در تلاش های بازاریابی خود از آنها بهره مند شوید ، شناسایی کنید . به این ترتیب با استفاده از اطلاعاتی که در زمینه بازاریابی ، توسعه محصول ، قیمت گذاری و غیره به دست می آورید ، می توانید برتری قابل توجهی نسبت به رقبای خود داشته باشید .

نحوه انجام تجزیه و تحلیل و تحقیقات رقابتی

  • گام اول : رقبا را شناسایی کنید

    اولین قدم در فرایند انجام تحقیقات و تجزیه و تحلیل رقابتی ، شناسایی آنها است . دانستن اینکه رقبای شما چه کسانی هستند ، به شما کمک می کند تا رویکرد موثرتری برای حفظ مخاطبین و حتی جذب آنها به سمت خودتان اتخاذ کنید .

    استراتژی های موثری برای شناسایی رقبا وجود دارد ؛ از حضور در کنفرانس ها گرفته تا انجام تحقیقات عمیق . هر دوی این روش ها مطمئناً فواید خاص خود را دارند . آنچه اهمیت دارد این است که آستین های خود را بالا بزنید و فرایند انجام تحقیقات و تجزیه و تحلیل رقبا را شروع کنید .

    این روزها احتمالاً بیشتر اطلاعات مورد نیاز خود را می توانید از طریق گوگل پیدا کنید . با جستجوی محصولات خاص و مفاهیم تجاری می توانید به حجم شگفت انگیزی از اطلاعات دسترسی پیدا کنید . همچنین با جستجوی نام تجاری خود می توانید چندین شرکت که در بازارهای مشابه فعالیت می کنند را نیز پیدا کنید . برای اینکار ابزار های زیادی مانند Alexa و Semrus وجود دارند .
    هدف این است که به وسیله و تجزیه و تحلیل رقبا ، شرکت های مشابه را مشخص کرده و در زمینه بازاریابی دیجیتال ، آنچه را که آنها به درستی انجام می دهند کپی کرده و از تکرار اشتباهات آنها پرهیز کنید . لازم است به بازاریابی بصری آنها ، از جمله بازاریابی ویدئویی و همچنین اشکال دیگر بازاریابی محتوا توجه ویژه داشته باشید .

  • گام دوم : تحقیق و تجزیه و تحلیل وب سایت ها و کانال های بازاریابی رقبا

    روند شناسایی رقبا به شما در انتخاب موقعیتتان در صنعتی که در آن فعال هستید کمک می کند . گام بعدی شامل تحقیق در مورد وب سایت ها و کانال های بازاریابی رقبا است .

    باید حتما محصولات و ساختارهای قیمت گذاری رقبای خود را بررسی کنید . در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت، اما در این مرحله ، باید توجه داشته باشید که سایت های رقیب چگونه محصولات خود را نمایش داده و اطلاعات محصول را در اختیار مشتریان بالقوه قرار می دهند .

    هر اطلاعاتی که بتوانید به وسیله تجزیه و تحلیل رقبا بدست آورید ، از ویژگی های عکس ها گرفته تا توضیحات محصول و طرح سایت و رنگ های مورد استفاده ، ارزشمند است . شناسایی ویژگی ها و استراتژی های مشترک و عوامل تاثیر گذار ، به شما کمک می کند تا استراتژی بازاریابی خود را بهینه سازی کرده و از تکرار اشتباهات خودداری کنید .

  • گام سوم : محصولات و قیمت ها را مقایسه کنید

    توجه به محصولات و قیمت گذاری برای استراتژی بازاریابی شما بسیار حیاتی است . به همین دلیل شایسته است که هنگام انجام تحقیقات و تجزیه و تحلیل رقابتی تمرکز بیشتری روی آنها داشته باشید . اگرچه شما قطعاً می خواهید بیشترین ارزش ممکن را برای مشتریان خود ایجاد کنید ، اما حتما قصد ندارید شرکت خود را در روند انجام این کار ورشکست کنید !

    استراتژی قیمت گذاری در ایجاد مزیت رقابتی برای کسب و کار شما بسیار مهم است . بررسی چگونگی قیمت گذاری رقبا برای محصولاتشان به شما در مورد مبلغی که مشتریان بالقوه شما مایل به پرداخت هستند ، ایده خواهد داد .

    همیشه به حفظ یک حاشیه سود سالم برای ادامه فعالیت کسب و کار خود توجه داشته باشید . قیمت گذاری رقابتی همیشه به معنای داشتن پایین ترین قیمت ممکن نیست . اگر محصولات و خدمات با کیفیت تری نسبت به رقبای خود ارائه می دهید ، حتما باید این مسئله را در قیمت گذاری مد نظر قرار دهید .

  • گام چهارم : بررسی رقبا با خواندن نظرات و صحبت با مشتریان آنها

    برای به دست آوردن تصویری دقیق از نحوه ارائه خدمات رقبا به مشتریان ، باید مستقیماً به خود مشتریان مراجعه کنید . خواندن نظرات کاربران به شما نشان می دهد که مشتریان رقبای شما از محصولات یا خدماتی که دریافت می کنند چقدر راضی یا ناراضی هستند .

    همانند روش قبلی تجزیه و تحلیل رقبا یعنی تحقیق در مورد وب سایت ها و شبکه های اجتماعی آنها ، انجام این کار به شما کمک می کند تا رویکرد موثرتری برای برخورد با مشتریان خود اتخاذ کنید .

    به هر نقطه نظر به عنوان یک منبع اطلاعاتی ارزشمند نگاه کنید . اگر بتوانید از راهبردهایی که رقبایتان قبلاً اجرا کرده اند استفاده کنید ، نیازی به اختراع دوباره چرخ نخواهید داشت !

  • گام پنجم : تکرار فرآیند

    تجزیه و تحلیل رقابتی یک فرایند توقف ناپذیر است . همیشه باید فعالیت های آنها را زیر نظر داشته باشید ، حتی اگر قبلاً فرمولی برای فرایند بازاریابی خود انتخاب کرده اید . همیشه چیزهای جدیدی برای یادگیری و استفاده در کمپین های بازاریابی وجود دارد .

    یک راه آسان برای پیگیری فعالیت های رقبا تنظیم کردن Google Alerts است . به این ترتیب از کلیه به روزرسانی ها بر اساس کلمات کلیدی خاص مطلع خواهید شد .

    تجزیه و تحلیل رقبا می تواند به شما کمک کند تا یک بینش اساسی در مورد کسب و کار خودتان در زمینه بازاریابی به دست آورید . به منظور انجام تجزیه و تحلیل رقبا می توانید از مشاوره با موسساتی که در زمینه استراتژی های بازاریابی خدمات ارائه می دهند و یا شرکت های تحقیقات بازار ، بهره مند شوید .

    می توانید از نتایج این تحلیل رقبا ، برای تقویت استراتژی بازاریابی ویدیویی خود نیز استفاده کنید . همچنین این تجزیه و تحلیل رقبا تأثیر زیادی بر استراتژی های محتوای شما خواهد داشت . برای درک اینکه چگونه بازاریابی تصویری می تواند بر آگاهی برند تأثیر گذار باشد ، می توانید از این نتایج استفاده کرده و متوجه شوید که چگونه میزان تعامل و ترافیک همیشه یکسان نیستند .
    این تجزیه و تحلیل به شما کمک می کند تا نوع محتوایی که بیشترین جذابیت را برای مخاطب شما دارد مشخص کنید . انجام این کار به شما امکان می دهد تا زمان و منابع خود را به انواعی از محتوا اختصاص دهید که یک بازگشت سرمایه مناسب برای شما به همراه دارند .
    حتی مشاغل نوپا نیز می توانند از تجزیه و تحلیل رقبا بهره مند شده و با تحقیق در مورد رقبا ، استراتژی های SEO و به طور کلی بازاریابی دیجیتال خود را بهینه سازی کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نصب پولر

مقالات بیشتر

زندگی منهای تحقیقات بازاریابی
وبلاگ

زندگی منهای تحقیقات بازاریابی

سال ۱۳۸۰ وقتی از خیابان ملاصدرای تهران عبور می‌کردید با تابلو تبلیغاتی نوکیا ۳۳۱۰ مواجه می‌شدید. تابلو تبلیغاتی که هر فردی را کنجکاو می‌کرد که

۵ دقیقه زمان برای بهبود کیفیت
وبلاگ

۵ دقیقه زمان برای بهبود کیفیت

تصور کنید گوشی هوشمند خود را ۲۴ ساعت همراه خود نداشته باشید. حتی تصور این موضوع هم سخت است و نمی توان بدون گوشی هوشمند

اطلاعات دموگرافیک
وبلاگ

از کی بپرسیم؟

در مقالات قبلی پیرامون موضوعات مختلفی راجع به نظرسنجی و تهیه پرسشنامه آنلاین بحث کرده ایم. پس میدانیم از چه روش‌هایی برای نوشتن یک پرسشنامه