اعتبارسنجی بازار برای استارتاپ‌ها

اعتبارسنجی بازار برای استارتاپ‌ها

استارتاپ، واژه جوانی است که در اواسط دهه 80 به ادبیات کسب و کار ما وارد شده و امروزه بسیاری از افراد به فکر راه‌اندازی استارتاپ شخصی خود هستند. در این مقاله راجع به این واژه صحبت نمی‌کنیم، بلکه می‌پرسیم که اولین قدم برای شروع یک استارتاپ چیست و چطور باید قدم اول را برداریم. شاید بتوانیم پاسخ را در نوشتن مدل کسب و کار و یا business model پیدا کنیم. ولی اطلاعات پیش زمینه برای این مدل را چطور بدست آوریم؟ پیشنهاد ما اعتبارسنجی بازار برای بررسی محصول یا خدمت شماست.

به جای تولید محصول یا ارائه خدمت و سپس سنجش آن در بازار، ابتدا فرضیه‌ و مفاهیم مرتبط با ایده خود را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید تا متوجه شوید که آیا تقاضا و انتظاری برای محصول شما در بازار وجود دارد؟ بازار هدف شما شامل چه اشخاصی است؟ مشتریان فرضی شما تا چه میزان برای محصول یا خدمات شما هزینه خواهند کرد؟ تحقیقات بازار، قدم اول در تبدیل ایده به کسب و کار است. سنجش بازار مرتبط با محصول یا خدمت، با گامی تحت عنوان اعتبارسنجی بازار شروع می‌شود.

دریافتیم که ابتدایی‌ترین قدم برای ورود به بازار برای استارتاپ، اعتبارسنجی بازار است. ولی چرا بسیاری از استارتاپ‌ها اقدام به تحقیقات بازاریابی نمی‌کنند؟ دو مورد را میتوان برای این مورد نام برد:

  • هزینه زیاد برای تحقیقات بازاریابی
  • زمان زیاد برای انجام پروژه تحقیقات بازاریابی

هر دو موردی که ذکر شد، خلاف ماهیت استارتاپ است. زیرا اکثر کسب و کارهای نوپا نمی‌توانند هزینه و زمان زیادی برای ورود به بازار صرف کنند. راه حل چیست؟ تنها راه‌کار باقی که می توان هردوی این مشکلات را حل کرد، انجام نظرسنجی آنلاین برای تحقیقات بازاریابی است. با این اقدام، صرفه جویی زیادی در زمان و هزینه استارتاپ بوجود خواهد آمد. اکثر پروژه های تحقیقات بازاریابی، بین 1 تا 2 ماه را به اعتبارسنجی بازار اختصاص می‌دهند. این در حالی است که استارتاپ‌ها نهایتا تا 1 هفته به خروجی و تحلیل نتایج حاصل از این تحقیقات نیاز دارند.

نظرسنجی آنلاین برای استارتاپ 

همانطور که اشاره کردیم، باید به 3 سوال اساسی پاسخ دهیم:

  1. آیا تقاضایی برای محصول جدید وجود دارد و یا می‌توان این تقاضا را ایجاد کرد؟
  2. بازار هدف شما شامل چه شخص یا اشخاصی می‌شود؟
  3. مشتری شما، تا چه مقدار برای محصول شما هزینه خواهد کرد؟

1 : تقاضای محصول

برای اندازه‌گیری تقاضا، در مورد محصولات مشابه و رقبای خود بپرسید. آیا افراد از محصولات رقیب استفاده می‌کنند؟ با اعتبارسنجی بازار، نقاط قوت و ضعف رقبای خود را بدست آورید و تحلیل کنید. در ادامه، حتما محصول یا خدمت خود را توصیف کنید. این توضیف می‌تواند بصورت متنی یا ویدئویی باشد. پیشنهاد می‌کنیم به کلیات و اهداف محصول خود اشاره کنید. در نهایت مطمئن شوید که کاربران، محصول شمارا جایگزین رقبا در سبد محصولات خود خواهند کرد یا خیر؟
در پرسشنامه آنلاین پولر شما امکان قرار دادن ویدئو و متن را بصورت همزمان و جداگانه خواهید داشت.

2 : بازار هدف

مشتری و بازار هدف شما کیست؟ کدام نیاز را برای مشتریان برطرف ‌می‌کنید؟ بر طبق این موارد باید سوالاتی را مطرح کنید تا در درجه اول راه‌های ارتباطی با بازار هدف خود را کسب کنید و سپس روش‌های تاثیرگذاری برروی بازار هدف خود را بدست آورید.
پولر به شما این امکان را می‌دهد تا برای نظرسنجی آنلاین خود سوالات را بر اساس شرط مطرح کنید. به این صورت که اگر پاسخ دهنده تاثیرپذیری بیشتری از شبکه های اجتماعی داشت، سوالات مربوط به شبکه های اجتماعی را پاسخ دهد و در غیر اینصورت سوالات متفاوتی برای ایشان نمایش داده شود.

3 : پرداخت وجه

روش‌های متفاوتی برای سنجش میزان تمایل افراد به پرداخت پول وجود دارد. شما می‌توانید قیمت رقبای خود را به کاربر نشان دهید و در نهایت با ذکر برتری‌های خود، قیمت محصول خود را پیشنهاد دهید و رضایت ایشان را بسنجید.
همینطور می‌توانید بجای اینکه قیمت خود را به کاربر نشان دهید، از ایشان بپرسید که با توجه به مسائل مطرح شده، چه قیمتی برای این محصول بسیار زیاد و یا بسیار کم است تا در نهایت بتوانید میانگینی از نظرات را جمع آوری کنید و با قیمت مدنظر خود بسنجید.

ما در پولر امکان برگزاری نظرسنجی آنلاین را برای شما و دقیقا طبق نیاز شما فراهم کرده‌ایم تا با اعتبارسنجی بازار به اهداف خود برسید. مشتریان شما b2b هستند؟ سن و یا جنسیت خاصی را شامل می‌شود؟ مشتریان فقط در یک شهر خاص هستند؟ فقط برای شغل خاصی خدمات ارائه می‌کنید؟
3000 پاسخگو با مشخصات دموگرافیک متفاوت از سرتاسر ایران همراه با پولر هستند تا بتوانیم بهترین نظرسنجی را در کمترین زمان برای شما انجام دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نصب پولر

مقالات بیشتر

زندگی منهای تحقیقات بازاریابی
وبلاگ

زندگی منهای تحقیقات بازاریابی

سال ۱۳۸۰ وقتی از خیابان ملاصدرای تهران عبور می‌کردید با تابلو تبلیغاتی نوکیا ۳۳۱۰ مواجه می‌شدید. تابلو تبلیغاتی که هر فردی را کنجکاو می‌کرد که

۵ دقیقه زمان برای بهبود کیفیت
وبلاگ

۵ دقیقه زمان برای بهبود کیفیت

تصور کنید گوشی هوشمند خود را ۲۴ ساعت همراه خود نداشته باشید. حتی تصور این موضوع هم سخت است و نمی توان بدون گوشی هوشمند

اطلاعات دموگرافیک
وبلاگ

از کی بپرسیم؟

در مقالات قبلی پیرامون موضوعات مختلفی راجع به نظرسنجی و تهیه پرسشنامه آنلاین بحث کرده ایم. پس میدانیم از چه روش‌هایی برای نوشتن یک پرسشنامه