سامانه نظرسنجی آنلاین چیست

آشنایی با سامانه نظرسنجی آنلاین

کلیشه را رها کنیم. همه ما معنای کلماتی همچون نظرسنجی و آنلاین را می‌دانیم و نیازی نیست که مقاله را با توضیحاتی پر تکرار شروع کنیم که سامانه نظرسنجی آنلاین چیست و … بهتر است از زاویه دیگری کار خود را شروع کنیم…بطور مثال سنجش نظرات عمومی چه تفاوتی با سنجش نظرات بصورت اختصاصی دارد؟ چه زمانی نیاز به نظرسنجی داریم؟ و یا بطور کلی تر، نظرات افراد جامعه هدف ما چقدر می‌تواند برای شرکت های تولیدکننده خدمات و یا کالاها مفید باشد؟ برای جلوگیری از پراکندگی بهتر است چند سرفصل مشخص شود و پیرامون آن موضوعات را بررسی کنیم.

چرا و چه زمانی به سامانه نظرسنجی آنلاین نیاز داریم؟

هدف، رضایت مشتری است!! این جمله را حتما شنیده‌ایم. اما چطور رضایت مشتری جلب می‌شود؟ آیا نظرات مشتریان و یا اصلا نیاز مشتریان خود را می‌دانیم و خدمات یا کالاهای خود را براساس بازخورد آنها ارائه کرده ایم؟ آیا مشتریان ما همه یک سلیقه واحد دارند؟سوال هایی نیز وجود دارد که چالش بیشتری ایجاد میکنند…چرا رقبا بازار فروش بیشتر و یا کمتری دارند و بسیاری از سوالات دیگر که جواب آن ها برای رشد کسب و کار شما نیاز است.

نظرسنجی آنلاین به منظور گردآوری بینش‌ها و بازخوردها در مورد محصولات یا خدمات در حال عرضه، تغییر استراتژی بازاریابی، بالا بردن ویژگی‌های خوب فعلی و … استفاده می شود. با انجام نظرسنجی به صورت آنلاین، شرکت‌های بیشتری از این روش برای تغییرات کامل در عملکردشان، بهره می برند. برای جمع آوری کارآمد اطلاعات، شرکت‌ها می‌بایست از یک سامانه نظرسنجی آنلاین حرفه‌ای و کارا استفاده کنند.

بررسی معایب و مزایای استفاده از سامانه نظرسنجی آنلاین

اولین دلیل رشد دیده شده در پیاده‌سازی نظرسنجی آنلاین، قیمت پایین و دسترسی به جمعیت بالا برای کسب اطلاعات است. از دهه گذشته، محققان ترجیح می‌دهند نظرسنجی‌ها را با استفاده از سامانه نظرسنجی آنلاین انجام دهند تا بتوانند سوالات را از دسکتاپ ارسال کنند و مخاطبان مورد نظر هر زمان که بتوانند، به این نظرسنجی‌ها پاسخ دهند. از سایر مزایا نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مزایای نظرسنجی آنلاین

  • دستیابی سریع‌تر به مخاطبان هدف: در مقایسه با نظرسنجی سنتی که با قلم و کاغذ انجام می‌شد، نظرسنجی آنلاین برای دسترسی به بازخورد پاسخ‌دهندگان بسیار سریع عمل می‌کند.
  • تجزیه و تحلیل همزمان: پس از گردآوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل قدم مهمی برای محققان به منظور اقدامات سریع است. با استفاده از سامانه نظرسنجی آنلاین، محققان قادر به تجزیه و تحلیل داده‌ها بلافاصله پس از جمع‌آوری آنها، خواهند بود.
  • مقرون به صرفه: با توجه به حداقل منابع مورد نیاز، نظرسنجی‌های آنلاین بسیار ارزان‌تر از سایر روش‌های نظرسنجی، نظیر نظرسنجی‌های تلفنی یا نوشتاری است.
  • حداقل حاشیه خطا: بر خلاف روش‌های سنتی نظرسنجی، پاسخ‌دهندگان به طور مستقیم بدون دخالت واسطه، به سوالات پاسخ می‌دهند. حاشیه خطا در مورد نظرسنجی‌های آنلاین به همین دلیل بسیار کم است.
  • راحتی مخاطبان: پاسخ به نظرسنجی‌های آنلاین معمولا بسیار آسان است. اصولا سوالات از طریق ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی به دست مخاطبین رسیده و آنها به سادگی زدن یک کلیک می‌توانند به سوالات پاسخ دهند.
  • صرفه جویی در زمان محققان: نظرسنجی‌های آنلاین به علت پیکربندی و ارسال سریع و با توجه به سهولت اجرای آن، در زمان محققان صرفه جویی می‌کند.
  • مخاطبان صادق‌تر هستند: زمانی که یک نظرسنجی آنلاین با جامعه هدف مشخص انجام می‌شود، محققان اجازه می‌دهند شرکت‌کنندگان به سوالات به صورت ناشناس پاسخ دهند. مزیت ناشناس بودن در نظرسنجی‌های آنلاین، موجب می‌شود مخاطبین رفتار صادقانه‌تری در ارائه بازخوردهایشان نشان دهند.
  • امکان گزینش: با استفاده از نظرسنجی آنلاین، می‌توان شرکت‌کنندگان را رصد کرد و تنها به کسانی اجازه تکمیل نظرسنجی را داد که با مشخصات جامعه هدف مطابقت دارند. سامانه نظرسنجی آنلاین پولر به شما در دستیابی به گروه مخاطبان هدف و ارائه سوالات مربوطه به آنها، کمک می‌کند.

واقع بین باشیم…همه جوانب نظرسنجی آنلاین مثبت نیست و سختی ها و معایبی نیز دارد. شاید بارزترین این موارد انتخاب جامعه هدف مناسب با اهداف ما باشد، ولی موارد دیگری نیز وجود دارد.

معایب نظرسنجی آنلاین

  • مسائل مربوط به همکاری مخاطب: کاربران آنلاین معمولا با تعداد بالایی از نظرسنجی‌ها، پیشنهادات و بسیاری رخدادهای اینترنتی دیگر روبرو می‌شوند و احتمال ندیدن یا پاسخ ندادن یک نظرسنجی آنلاین مهم وجود دارد.
  • میزان قابل اطمینان بودن داده‌های مشکوک: از آنجا که این نظرسنجی‌ها بدون واسطه انجام می‌شود، بسیاری از بازخوردهای دریافتی، ممکن است مشکوک در نظر گرفته شوند.
  • محدودیت دسترسی به بخش خاصی از جمعیت: بخش‌هایی از جمعیت هدف وجود دارد که ممکن است به اینترنت دسترسی نداشته باشند. مانند کودکان، سالمندان و مناطق جغرافیایی بدون اینترنت. در بسیاری از موارد دریافت بازخورد از این افراد ممکن است برای تحقیقات موثر باشد و عدم دسترسی به آنها در این روش مشکلاتی به همراه خواهد داشت.

چه سوالاتی باید در نظرسنجی اینترنتی بپرسیم؟

تا اینجا متوجه شدیم که نظرات مخاطبین و مشتریان ما فاکتوری الزامی برای رشد و یا حتی بقای کسب و کار ماست. بیاید کمی وارد فاز اجرایی شویم. می‌خواهیم نظرسنجی انجام دهیم. طبیعتا مهمترین رکن یک نظرسنجی سوالات آن است که باید طبق اصولی طراحی شوند تا هم پاسخگو به راحتی بتواند آن را تکمیل کند و هم اینکه تجمیع نظرات بتواند راهنمای ما باشد. از مهم‌ترین اصول میتوان به موارد زیر اشاره کرد

  • جمع آوری داده: جدا از این که نظرسنجی را از طریق چه بستری انجام می‌دهید، ایمیل، پیام، وب سایت، یا اپلیکیشن موبایل، تنها نکته مشترک که میزان موثر بودن عملکرد شما در جمع آوری دقیق و کامل پاسخ‌دهندگان نظرسنجی را مشخص می‌کند، سوالات نظرسنجی و انواع آنهاست.
  • سطوح اساسی مقیاس‌های اندازه‌گیری: چهار مقیاس اندازه‌گیری اساسی برای تولید سوالات چند گزینه‌ای یک نظرسنجی، وجود دارد. این چهار مقیاس؛ اسمی، ترتیبی، فاصله‌ای و نسبی است که بدون توجه به آنها هیچ سوال چند گزینه‌ای را نمی‌توان طرح کرد. از این رو مهم است که این مقیاس‌ها را درک کرده تا قادر باشید یک نظرسنجی قوی آماده کنید.
  • استفاده از انواع سوالات مختلف: رایج‌ترین نوع سوالات نظرسنجی، سوالات چند گزینه‌ای هستند. علاوه بر آنها، سوالات دو بخشی، سوالات معنایی، سوالات امتیازدهی، و سوالات رتبه‌بندی از دیگر انواع سوالات نظرسنجی هستند. همجنین برای جمع آوری داده‌های کیفی از سوالاتی با پایان باز استفاده می‌شود.

چگونه نظرسنجی آنلاین را اجرایی کنیم؟

بسیار خوب، ارزش نظرسنجی برای کسب و کار بسیار بالاست و همینطور فراگرفتیم برای اجرای یک نظرسنجی مطلوب باید جامعه آماری و یا جامعه هدف مشخصی را درنظر بگیریم و سوالاتی برای نظرسنجی طراحی کنیم که راهکار مناسبی برای نتایج ایجاد کند.
آخرین سوالی که باید پاسخ دهیم این است که نظرسنجی را به چه نحوی انجام دهیم؟ آیا ابزارهای رایگان و یا نرم افزارهای موجود در فروشگاه‌های نرم افزاری می‌تواند با تمام جزئیاتی که نیاز داریم این نظرسنجی را انجام دهد و یا اینکه باید پروژه نظرسنجی خود را برون سپاری کنیم؟
یا بصورت کلی‌تر اگر بخواهیم این سوال را مطرح کنیم….خودمان نظرسنجی را انجام دهیم و یا از شرکت‌های تحقیقاتی برای این موضوع کمک بگیریم؟ طراحی چند سوال برای مشتریان و درخواست از ایشان برای پاسخ‌دهی به نظرسنجی ما کار سختی نیست. ولی اجرای یک نظرسنجی تنها به این موارد ختم نمی‌شود. جزئیات بسیار بیشتر از این موارد است

  • سوالات چند گزینه ای باشد یا تشریحی؟
  • پاسخگویان فقط مشتریان باشند یا عمومی برگزار شود؟
  • گزارش پاسخ مشتریان را می‌توان بصورت یک نمودار داشت؟
  • راستی آزمایی پاسخ‌گویان را به چه صورتی باید انجام دهیم؟

اگر پاسخ مواردی که مطرح شد اهمیتی برای شما ندارد بهتر است از ابزارهای ایجاد نظرسنجی انلاین استفاده کنید.شاید بهترین ابزار برای این کار فرم ساز گوگل باشد که محبوبیت بالایی هم در جهان دارد. ولی درصورتی که هرکدام از موارد بالا برای شما حائز اهمیت است، پیشنهاد می‌کنیم حتما با یک شرکت تحقیقات بازار مشورت کنید و پروژه نظرسنجی خود را برون سپاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نصب پولر

مقالات بیشتر

زندگی منهای تحقیقات بازاریابی
وبلاگ

زندگی منهای تحقیقات بازاریابی

سال ۱۳۸۰ وقتی از خیابان ملاصدرای تهران عبور می‌کردید با تابلو تبلیغاتی نوکیا ۳۳۱۰ مواجه می‌شدید. تابلو تبلیغاتی که هر فردی را کنجکاو می‌کرد که

۵ دقیقه زمان برای بهبود کیفیت
وبلاگ

۵ دقیقه زمان برای بهبود کیفیت

تصور کنید گوشی هوشمند خود را ۲۴ ساعت همراه خود نداشته باشید. حتی تصور این موضوع هم سخت است و نمی توان بدون گوشی هوشمند

اطلاعات دموگرافیک
وبلاگ

از کی بپرسیم؟

در مقالات قبلی پیرامون موضوعات مختلفی راجع به نظرسنجی و تهیه پرسشنامه آنلاین بحث کرده ایم. پس میدانیم از چه روش‌هایی برای نوشتن یک پرسشنامه