افزایش نرخ پاسخ نظرسنجی

افزایش نرخ پاسخ نظرسنجی

جذب افراد برای تکمیل نظرسنجی می‌تواند تا حدودی دردسر داشته باشد. برخی از نظرسنجی‌ها نرخ پاسخ‌دهی کمتر از ۱۰ درصد دارند. اکنون بیش از هر زمان دیگری، محققان بازار با مشارکت پایین پاسخ‌دهندگان و کاهش نرخ تکمیل نظرسنجی مواجه هستند. مشارکت موثر مخاطب نیاز به یک تجربه مناسب‌تر و کاربرپسند دارد. در این مقاله نکاتی که باعث افزایش نرخ پاسخ‌ نظرسنجی و غلبه بر خستگی و سرخوردگی برخورد با نظرسنجی می‌شود، را برایتان آورده‌ایم.

اطلاعات جمعیت شناختی را پیدا کنید.

مهم است که مشخصات و اطلاعات پاسخ‌گویان خود را شناسایی کنید و فقط روی این افراد تمرکز کنید. اگر موضوع نظرسنجی برای فرد جذاب یا مرتبط باشد، میزان پاسخگویی بین ۱۲ تا ۱۴ درصد افزایش می‌یابد. مطمئن شوید که بانک اطلاعاتی خود را طوری بخش‌بندی کنید که پاسخ‌گویان بالقوه مرتبط با هر موضوع در یک بخش قرار بگیرند. برای انجام این کار می‌توانید از ابزارهایی مانند prospect.io استفاده کنید که به شما امکان تجزیه و تحلیل پایگاه داده را می‌دهد و می‌توانید به کمک آن ویژگی‌های اصلی نظرسنجی خود مانند جنسیت و سن را تعیین کنید.

حریم خصوصی

افراد تمایلی به اشتراک‌گذاری جزئیات شخصی ندارند. رعایت حریم شخصی افراد باعث می‌شود که آنها صادقانه به نظرسنجی شما پاسخ دهند و تاثیر مثبتی بر نرخ پاسخ‌دهی نظرسنجی بگذارند.

موارد زیر را باید شفاف برای پاسخ‌گویان مطرح کنید:

  • چه اطلاعات شخصی را جمع‌آوری می‌کنید.
  • از این داده‌ها چه استفاده‌ای می‌شوند و برای هیچ‌کس افشا نمی‌شود.
  • چگونه پاسخ‌دهندگان می‌توانند با شما تماس بگیرند؛ اطلاعات تماس خود را ارائه دهید و راه‌های تغییر یا حذف اطلاعاتشان را به آنها اطلاع دهید.

تا حد ممکن اطلاعات شخصی کمتری را بپرسید و قوانین رعایت حریم شخصی را قبل از پرسیدن سوالات به آنها نشان دهید.

حفظ سادگی

زمانی که کاربران اعلام آمادگی برای تکمیل نظرسنجی کردند، سوالات را به آنها نشان دهید. اما بلافاصله آنها را وارد عمق مطلب نکنید. به این ترتیب نمی‌توانید بهترین جواب را انتظار داشته باشید. ابتدا آنها را از موارد زیر مطلع کنید:

  • چرا دارید نظرسنجی انجام می‌دهید؟
  • با نتایج نظرسنجی چه می‌کنید؟
  • چه نفعی برای آنها دارد؟

موارد فوق را به طور مختصر و نهایت در ۴۰۰ کاراکتر بیان کنید. چرا که پاسخ‌دهندگان فقط به طور سطحی آنها را می‌خوانند و مطالب زیاد فقط از حوصله خارج شده و امکان نخواندن یا ادامه ندادن پاسخ‌گو وجود دارد. اگر امکان خلاصه کردن مطالبتان وجود ندارد، جواب سوال “با نتایج نظرسنجی چه می‌کنید؟ ” را در ابتدای پرسشنامه که اطلاعات دموگرافیک را می‌خواهید، بیان کنید. به این ترتیب تمایل مخاطب برای به اشتراک گذاشتن جزئیات شخصی بیشتر می‌شود.

تشویق کردن

به طور کلی، اگر پاداش مشارکت بیشتر از هزینه‌ها باشد، احتمال شرکت افراد بیشتر می‌شود. خوشبختانه هزینه مشوق‌ها برای افزایش نرخ پاسخگویی بالا نیست. به عنوان مثال، سمپل یا نمونه کوچکی از محصول جدید می‌تواند جایزه ارزانی باشد که می‌تواند برای افزایش آگاهی برند برای کسب و کار شما مناسب نیز باشد. در واقع یک بازی برد-برد محسوب می‌شود.

با توجه به تعداد پاسخ‌های کوتاه، نظرات و تعداد کلمات نوشته شده، هرچه مشوق‌ها گران‌تر می‌شود، تعداد پاسخ‌گویانی که تمایل و تلاش بیشتری برای تکمیل پرسشنامه دارند، بیشتر می‌شود. البته در نظر داشته باشید که اگر مشوق بیش از حد بزرگ باشد، پاسخ‌ها و نظرات مثبت بیشتری دریافت می‌کنید که می‌تواند بر اساس واقعیت نباشد.

از فناوری‌هایی استفاده کنید که فرایند شما را پشتیبانی می‌کنند

تکنولوژی و اتوماسیون، کلید طراحی پرسشنامه ، برنامه‌نویسی و استقرار موثر نظرسنجی‌ها هستند. هنگام انتخاب راه‌حلی که به اتوماسیون فرایندهایتان کمک می‌کند، ابتدا کارایی اصلی آن را در نظر بگیرید، سپس به طراحی و دیگر نکات آن توجه کنید.

نظرسنجی را جذاب جلوه دهید

یک نظرسنجی موفق، علاوه بر داشتن سوالات مناسب، زیبایی بصری نیز دارد. یک طراحی کاربری کارآمد می‌تواند از نظر زیبایی جلب توجه کند. خود را جای پاسخ‌دهندگان قرار دهید و با پاسخ به این سوال که از جواب دادن به چه چیزی لذت خواهید برد،  سوالات را طراحی کنید.

نتایج خود را منتشر کنید و طبق آنها عملکرد خود را به روز کنید.

به طور کلی، بیشتر پاسخ‌دهندگان می‌خواهند شاهد نتایج باشند. اطلاع رسانی نتایج نظرسنجی، مشارکت در نظرسنجی‌های آینده را بالا می‌برد.

مهم‌تر از انتشار نتایج، بهبود عملکرد و رفتار شماست. تا جایی که به حریم خصوص پاسخ‌دهندگان تخطی نمی‌شود، آمار و اعداد را در نتایج خود بیان کنید.اینگونه میزان اعتماد به نظرسنجی شما افزایش می‌یابد. افرادی که به نتایج علاقه نشان می‌دهدند، مخاطبان مناسبی برای نظرسنجی‌های آینده هستند. اطلاع رسانی در موارد زیر برای برقراری ارتباط با مخاطب می‌تواند موثر باشد:

  • اگر محصول را تغییر داده‌اید، چه تغییری و چگونه این تغییر را اعمال کردید؟
  • مزایا یا بهبودهایی که به کمک نظرات آنها ایجاد کرده‌اید.
  • چه خدمات جدیدی ارائه کردید و کدام خدمات را تغییر داده‌اید.

دلزدگی برای انجام نظرسنجی، یک خطر واقعی برای دنیای تحقیقات بازار است. بسیار مهم است که نظرسنجی شما سرگرم‌کننده، جذاب و گیرا باشد تا پاسخ‌گویان بدون خستگی و ناامیدی  نظرسنجی شما را تکمیل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نصب پولر

مقالات بیشتر

زندگی منهای تحقیقات بازاریابی
وبلاگ

زندگی منهای تحقیقات بازاریابی

سال ۱۳۸۰ وقتی از خیابان ملاصدرای تهران عبور می‌کردید با تابلو تبلیغاتی نوکیا ۳۳۱۰ مواجه می‌شدید. تابلو تبلیغاتی که هر فردی را کنجکاو می‌کرد که

۵ دقیقه زمان برای بهبود کیفیت
وبلاگ

۵ دقیقه زمان برای بهبود کیفیت

تصور کنید گوشی هوشمند خود را ۲۴ ساعت همراه خود نداشته باشید. حتی تصور این موضوع هم سخت است و نمی توان بدون گوشی هوشمند

اطلاعات دموگرافیک
وبلاگ

از کی بپرسیم؟

در مقالات قبلی پیرامون موضوعات مختلفی راجع به نظرسنجی و تهیه پرسشنامه آنلاین بحث کرده ایم. پس میدانیم از چه روش‌هایی برای نوشتن یک پرسشنامه