در مقالات قبلی پیرامون موضوعات مختلفی راجع به نظرسنجی و تهیه پرسشنامه آنلاین بحث کرده ایم. پس میدانیم از چه روشهایی برای نوشتن یک پرسشنامه خوب استفاده کنیم و یا چگونه نرخ مشارکت در نظرسنجی را افزایش دهیم. ولی هنوز یک پرسش مهم را بی پاسخ گذاشته ایم. سوالات خود را باید از چه گروهی بپرسیم؟ آیا هر جامعه آماری میتواند پاسخگوی پرسشنامه ما باشد؟ بطور مثال آیا برای نظرسنجی پیرامون خودرو میتوانیم از نوجوانان سوال بپرسیم؟ یا برای نظرسنجی راجع به تورهای خارج از کشور، میتوانیم از تمامی افراد جامعه سوال خود را مطرح کنیم؟
بله حتما این امکان وجود دارد که هر سوالی را از هر فرد و یا گروهی بپرسیم…ولی با انجام اینکار سلامت نتایج نظرسنجی خود را از بین میبریم. پس بهتر است که پاسخ پرسشنامه خود را از جامعه آماری متناسب با اهداف پرسشنامه خود دریافت کنیم. برای یافتن این جامعه آماری باید از اطلاعات دموگرافیک جامعه و فیلتر کردن شاخص ها استفاده میکنیم.
اطلاعات دموگرافیک چیست؟
اطلاعات دموگرافیک یا جمعیت شناسی، مطالعه جمعیتی مبتنی بر عواملی مانند سن، جنس است. اطلاعات دموگرافیک به اطلاعات اقتصادی – اجتماعی اشاره دارد و همچنین شامل اشتغال، درآمد، تاهل، تاریخ تولد و عوامل دیگر میشود.
دولت، شرکتها و سازمانهای غیردولتی از اطلاعات دموگرافیک استفاده میکنند تا در بسیاری از اهداف از جمله توسعه سیاستها و تحقیقات بازار اقتصادی، اطلاعات بیشتری در مورد خصوصیات جمعیت کسب کنند.
برای مثال کارخانه تولیدی محصولات کودک میخواهد بداند چند خانواده فرزند زیر ۵ سال دارند و چند درصد از آنها توانایی خرید کالسکه برای کودک خود دارند.
اطلاعات دموگرافیک، جمع آوری و تجزیه و تحلیل ویژگیهای گسترده در مورد گروههای مختلف افراد است.
اطلاعات دموگرافیک برای کسب و کارها به منظور درک چگونگی بازاریابی به مصرف کنندگان و برنامه ریزی استراتژیک برای روندهای آینده تقاضای مصرف کننده بسیار مفید است.
ترکیبی از اینترنت، دادههای بزرگ و هوش مصنوعی برای تقویت کاربرد و سودمندی اطلاعات دموگرافیک به عنوان ابزاری برای بازاریابی و استراتژی کسب و کار موثر است.
درک جمعیت شناسی
- جمعیت شناسی (اطلاعات دموگرافیک)، جمع آوری و مطالعه دادهها با توجه به خصوصیات عمومی جمعیتی خاص است.
- جمعیت شناسی اغلب به عنوان یک ابزار بازاریابی تجاری مورد استفاده قرار میگیرد تا بهترین روش برای دستیابی به مشتریان و ارزیابی رفتار آنها تعیین شود.
- بخشبندی جمعیت با کمک اطلاعات جمعیت شناسی و دموگرافیک به شرکتها این امکان را میدهد تا اندازه بازار بالقوه را تعیین کنند.
- استفاده از جمعیت شناسی به تعیین اینکه آیا محصولات و خدمات، جامعه مصرفکنندگان مورد نظر را هدف قرار داده است یا خیر کمک میکند.
- به عنوان مثال، بخشبندی بازار ممکن است گروه سنی خاصی را شناسایی کنند که دارای الگوی خرید خاصی هستند.
ظهور اینترنت، شبکههای اجتماعی، الگوریتمهای پیش بینی و دادههای بزرگ تاثیر چشمگیری برای جمع آوری و استفاده از اطلاعات دموگرافیک دارد. مصرفکنندگان کنونی، گاهی اوقات ناخواسته، سیلابی از دادهها را از طریق برنامههای متعدد، شبکههای اجتماعی، خرده فروشان و … جمع آوری و ردیابی میکنند.
در کنار رشد فزاینده هوش مصنوعی، این کوه از دادههای جمع آوری شده میتواند برای پیش بینی و هدف قرار دادن انتخابهای مصرفکننده و ترجیحات خرید استفاده شود که این دادهها بر اساس ویژگیهای دموگرافیک و رفتار گذشته است.
انواع اطلاعات دموگرافیک
برای اهداف بازاریابی شرکت، اطلاعات دموگرافیک به منظور ایجاد پروفایل مشتری جمع آوری میشود. متغیرهای متداول در تحقیقات دموگرافیک شامل موارد زیر است:
- سن
- جنس
- سطح درآمد
- شغل
- محل زندگی
- مالکیت خانه
- سطح تحصیلات
- تعدا افراد خانواده
- تعداد خودرو
اطلاعات دموگرافیک با تعمیم اطلاعات خاص گروهها، موجب شناسایی مشتریان میشود. از دیگر عوامل اضافی دموگرافیک عبارتند از:
- ترجیحات
- سرگرمیها
- شیوه زندگی
- …
ارگانهای دولتی در هنگام انجام سرشماری ملی، اطلاعات جمعیت شناسی افراد را جمع آوری میکنند. از این اطلاعات برای پیش بینی الگوهای اقتصادی و رشد جمعیت به منظور مدیریت بهتر منابع استفاده میکنند.
نحوه استفاده از اطلاعات دموگرافیک
- بیشتر شرکتهای بزرگ برای تعیین چگونگی بازاریابی محصول و خدمات خود و تشخیص بهترین بازار برای مخاطبان هدف، تحقیقات جمعیت شناسی انجام میدهند. شناخت مشتری فعلی و مشتری احتمالی آتی ممکن است در آینده بسیار ارزشمند باشد.
- روند جمعیتی نیز مهم است ، زیرا اندازه گروههای مختلف جمعیتی به دلیل شرایط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به مرور زمان تغییر میکند.
- این اطلاعات به شرکت کمک میکند تا تصمیم بگیرد که چه میزان سرمایه برای تولید و تبلیغات اختصاص دهد.