بهترین زمان برای نظرسنجی

بهترین زمان برای نظرسنجی

داده و اطلاعات برای هر کسب و کاری به منزله مایه حیات آن سازمان است. هر سازمانی برای تولید یا بهبود خدمت رسانی خود نیاز به اطلاعاتی از مشتریان و مخاطبان خود دارد. عدم توجه به این داده‌ها ممکن است خسارات زیادی در بر داشته باشد. سوالی که ممکن است اکنون در ذهن شما ایجاد شود این است که چگونه بفهمیم مشتریان چه می‌خواهند و نظرشان در مورد ما و محصول یا خدمتمان چیست؟ یکی از راه‌های کسب این اطلاعات استفاده از نظرسنجی است. یک نظرسنجی درست و مناسب می‌تواند شما را از ادامه مسیری اشتباه بازدارد و یا گزینه‌های بهتری برای بهبود کسب و کارتان به شما نشان دهد. اما نکته‌ای که در همین ابتدای امر باید به شما بگوییم این است که همه نظرسنجی‌ها باعث ایجاد لبخند روی صورت شما نمی‌شود. باید تمامی نکات را در اجرای یک نظرسنجی رعایت کنید تا نتیجه مطلوبتان را بگیرید.

زمان نظرسنجی

نظرسنجی ارتباط زیادی با زمان‌بندی دارد. نظرسنجی معدن طلای بازاریابی است. به شما این امکان را می‌دهد که رضایت مشتری را افزایش دهید، باعث کاهش ریزش مشتری شوید، ایده‌های جدید برای محتوا و خدمات جدید را دریافت ‌کنید، همچنین کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی را بهبود بخشید.

در این مقاله بهترین زمان نظرسنجی را برای شما بیان می‌کنیم. با دانستن این نکته می‌توانید با خیالی آسوده از زمان نظرسنجی ، به دیگر خصیصه‌های آن بپردازید.

  1. کی بپرسیم ؟ بلافاصله بعد از ارتباط با شرکت شما

یکی از هوشمندانه‌ترین کارهایی که برای بازاریابی شرکت می‌توانید انجام دهید این است که از مشتری بلافاصله بعد از تجربه‌ای که با شرکت شما داشت، نظرسنجی کنید. به اصطلاح تا تنور داغ است نان را بچسبانید. بعد از این که محصول یا خدمتی به مشتری ارائه کردید، می‌توانید به عنوان پشتیبانی با او تماس بگیرید و نظر، پیشنهاد و انتقادش را بشنوید. با این کار حتی اگر مشتری تجربه خوبی در برخورد اول نداشته باشد، اطمینان خاطری پیدا می‌کند که توانسته نظر خود را اعلام کند و امیدوار باشد در برخوردهای بعدی تجربه بهتری کسب کند. به این طریق احتمال بازگشت مشتری از دست رفته بالا می‌رود و فرصت دوباره‌ای برای جلب رضایت او بدست می‌آید. از طرفی هم اگر مخاطب شما از تجربه کسب کرده با خدمات و محصولات شما خرسند باشد، دریافت نظر این حس را به  او القا می‌کند که انتخاب درستی داشته و با احتمال بیشتری به شما مراجعت می‌کند. حتی می‌توانید امیدوار باشید که او برای شما حکم بازاریاب را داشته و به دیگران نیز شما را توصیه کند.

نکته‌ای که خیلی باید به آن دقت کنید زمان نظرسنجی است. متاسفانه بسیاری از مشاغل به این موضوع اهمیت نمی‌دهند و مدت طولانی پس از ارتباط مشتری از او نظرسنجی می‌کنند. برای پیگیری تجربه مشتری نباید چند روز صبر کنید. ممکن است خیلی دیر شود. کلید موفقیت، به موقع بودن است!

  1. کی بپرسیم ؟ دقیقا قبل از ایجاد یک تغییر بزرگ

همه شرکت‌ها به دنبال تغییرات خلاقانه برای توسعه کسب و کار خود هستند. با این حال مشتریان وفادار شما که با محصول شما به شکل سابقش خو گرفته‌اند، از همه تغییرات استقبال نمی‌کنند. با انجام نظرسنجی قبل از هر تغییر بزرگی، ابتدا به مشتری خود اعلام می‌کنید که تغییری در حال وقوع است و به آنها آمادگی مواجهه با این تغییر را می‌دهید. در واقع با نظرسنجی از آنها در مورد تغییر، باعث می شوید که آنها احساس تعامل داشته باشند و به همین دلیل احتمالا تغییرات را قبول می‌کنند. دلیل بعدی انجام نظرسنجی قبل از اجرای هر تغییری این است که باعث می‌شود مشتریانتان متوجه شوند این تغییرات چه سودی برای آنها دارد. همچنین به آنها فرصتی می‌دهد که اگر با تغییرات مشکلی دارند، نظر خود را بیان کنند. در ادامه نظرسنجی اگر متوجه شوید که این تغییرات مشتری شما را خوشحال نمی‌کند، باید بازنگری در مورد استراتژی خود داشته باشید و شاید تصمیم بگیرید که شرایط را معکوس کنید.

بعد از اعمال تغییرات هم باز بپرسیم !

اجازه دهید نکته‌ای به شما بگوییم که ممکن است خیلی از کسب و کارها نادیده بگیرند. هرچقدر نظرسنجی قبل از تغییرات مهم است، نظرسنجی بعد از تغییرات هم مهم است. مدت کوتاهی بعد از اجرای تغییرات نظر مشتریان را بپرسید، تا مطمئن شوید که تغییرات با انتظارات آنها تطابق داشته باشد و این تغییر در عمل به اندازه تئوری آن موفق بوده است.

  1. کی بپرسیم ؟ پایان یک کمپین بازاریابی یا تبلیغاتی بهترین زمان نظرسنجی است.

ردیابی و بررسی نتایج بازاریابی ضروری است. رسالت بازاریابی جذب مخاطب است. اگر نمی‌خواهید بدانید چه تغییراتی برایتان ایجاد شده است پس برای چه کمپین بازاریابی راه می‌اندازید؟!!

یکی از بهترین راه‌های انجام این کار، ردیابی رضایت مشتریان است. نظرسنجی یکی از اصلی‌ترین راه‌هایی است که به کمک آن می‌توانید بفهمید که کمپین اجرا شده موفق بوده یا خیر. با انجام نظرسنجی، مخاطبان بازخوردهای مثبت و منفی خودشان را بیان می‌کنند که کمک بزرگی به تیم بازاریابی می‌کند. نظرات آنها باعث می‌شود عملکرد خودتان را از دید مخاطب ببینید و اشتباهات را متوجه شوید. بدون نظرسنجی، درک مخاطب دشوار است و ممکن است حتی محتوای بازاریابی و تبلیغاتی شما کارکرد مناسبی نداشته باشد.

  1. کی بپرسیم ؟ وقتی مشتری ارتباطش را با شما قطع می‌کند.

حتما می‌خواهید بگویید مشتری که از دست رفته که برنمی‌گردد، چرا اصلا باید از او نظرسنجی کنیم؟ اما نکته مهم داستان همین جاست که از آنها بخواهید علت ترکشان و نقاط ضعف شما را بگویند تا بتوانید با رفع آنها از خروج مشتریان بیشتر جلوگیری کنید. حتی شاید بتوانید آنها را متقاعد کنید که به لیست مخاطبان شما برگردند.

اکنون می‌دانید که دریافت به موقع بازخوردها چقدر ضروری و مفید است. این نظرات به کسب و کار شما کمک می‌کند تا مسیر بازاریابی را درست هدایت کنید و از پس رفت مشتریان جلوگیری کنید. همچنین شما را در زمینه نوآوری و کسب تجربه‌های جدید راهنمایی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نصب پولر

مقالات بیشتر

زندگی منهای تحقیقات بازاریابی
وبلاگ

زندگی منهای تحقیقات بازاریابی

سال ۱۳۸۰ وقتی از خیابان ملاصدرای تهران عبور می‌کردید با تابلو تبلیغاتی نوکیا ۳۳۱۰ مواجه می‌شدید. تابلو تبلیغاتی که هر فردی را کنجکاو می‌کرد که

۵ دقیقه زمان برای بهبود کیفیت
وبلاگ

۵ دقیقه زمان برای بهبود کیفیت

تصور کنید گوشی هوشمند خود را ۲۴ ساعت همراه خود نداشته باشید. حتی تصور این موضوع هم سخت است و نمی توان بدون گوشی هوشمند

اطلاعات دموگرافیک
وبلاگ

از کی بپرسیم؟

در مقالات قبلی پیرامون موضوعات مختلفی راجع به نظرسنجی و تهیه پرسشنامه آنلاین بحث کرده ایم. پس میدانیم از چه روش‌هایی برای نوشتن یک پرسشنامه