تجارت با مصرف‌کننده (B2C) چیست؟

تجارت با مصرف‌کننده (B2C) چیست؟

تجارت با مصرف‌کننده (B2C) که مخفف Business to Customer میباشد به فرآیند فروش مستقیم محصولات و خدمات بین مشاغل و مصرف کنندگانی که مصرف کننده نهایی محصولات یا خدمات هستند ، گفته می شود . میتوان از بیشتر شرکت هایی که فروش مستقیم به مصرف کنندگان دارند به عنوان شرکت های دارای تجارت با مصرف کننده (B2C) نام برد.

کسب و کار تجارت با مصرف کننده B2C در اواخر سال 1990 ، زمانی که مراجعه به خرده فروشان آنلاین که محصولات و خدمات را از طریق اینترنت به مصرف کنندگان میفروختند، گسترش پیدا کرد.

به عنوان یک مدل کسب و کار، کسب و کار تجارت با مصرف کننده با کسب و کار تجارت به تجارت B2B که ( تجارت بین دو یا چند شرکت) میباشد تفاوت زیادی دارد.

در این مقاله اپلیکیشن نظرسنجی آنلاین پولر ، به بررسی جامع حول این مبحث می پردازیم

درک تجارت با مصرف کننده B2C

تجارت با مصرف کننده (B2C) از محبوب ترین و مشهورترین مدل های فروش است . این ایده اولین بار توسط مایکل آلدریچ در سال 1979 مورد استفاده قرار گرفت ، وی از تلویزیون به عنوان رسانه اصلی برای ارتباط با مشتریان استفاده کرد .

تجارت با مصرف کننده یا B2C به طور سنتی به خرید در بازار ، صرف غذا در رستوران ها ، پرداخت هزینه برای دیدن فیلم و تبلیغات اشاره می کرد . با این حال ، ظهور اینترنت، یک کانال تجاری کاملا جدید برای این مدل کسب و کار به شکل تجارت الکترونیکی یا فروش کالاها و خدمات بر پایه اینترنت ایجاد کرد.

اگرچه بسیاری از شرکتهای B2C بعد از ورشکستگی دات کام احساس میکنند که قربانی شدند، رهبران تجارت با مصرف کننده مانند آمازون و پرایسلین از این اتفاقات جان سالم به در بردند و از آن زمان موفقیت چشمگیری داشته اند.

هر تجارتی که بر پایه ی کسب و کار تجارت با مصرف کننده یا B2C متکی باشد باید روابط خوبی با مصرف کنندگان به منظور تضمین بازگشت آنها برای خرید ایجاد کند . بر خلاف کسب و کار تجارت به تجارت یاB2B که فعالیت های بازاریابی آنها برای نشان دادن ارزش یک محصول یا خدمات انجام می شود ، شرکت هایی که به (B2C) اعتماد می کنند باید با مدل بازاریابی خود ، نظر مشتریان را با پاسخ عاطفی به آن ها جلب کنند.

فروشگاه ها در مقابل خرده فروشان اینترنتی تجارت با مصرف کننده B2C

به طور سنتی ، بسیاری از تولید کنندگان، محصولات خود را به خرده فروشانی که دارای فروشگاه (مکان فیزیکی) بودند ، می فروختند و خرده فروشان از درآمد حاصل از افزایش نرخ اجناس توسط تولید کنندگان سود میبرند . اما این روند به محض ورود اینترنت تغییر کرد . کسب و کارهای جدیدی بوجود آمد که مستقیماً با مصرف کننده تعامل داشتند ، بنابراین واسطه ها ( خرده فروشان ) را حذف کرده و قیمت ها را کاهش می دهند . در اوج رونق حباب دات کام در دهه ی 1990 ، کسب و کار ها ها تلاش کردند تا حضور وب را تضمین کنند . بسیاری از خرده فروشان مجبور به بستن درب مغازه ها و تعطیل کردن کسب و کارشان شدند . دهه ها پس از انقلاب دات کام ، شرکت های تجارت با مصرف کننده یا B2C با حضور وب همچنان بر رقبای سنتی خود تسلط دارند . شرکت هایی مانند Amazon ، Priceline و eBay بازمانده های رونق اولیه حباب دات کام هستند . آنها در ادامه موفقیت های اولیه خود به گسترش این مدل کسب و کار در صنعت ادامه داده اند .

انواع تجارت با مصرف کننده یا B2C در دنیای دیجیتال

به طور معمول پنج نوع مدل کسب و کار آنلاین B2C وجود دارد که اکثر شرکت ها از آنها به صورت آنلاین برای هدف قرار دادن مصرف کنندگان استفاده می کنند:

  • فروشندگان مستقیم اولین نوع مدل B2C یا تجارت با مصرف کننده : این رایج ترین مدلی است که در آن مردم کالا را از خرده فروشان آنلاین خریداری می کنند . اینها ممکن است شامل تولیدکنندگان یا مشاغل کوچک یا نسخه های آنلاین فروشگاه های بزرگ باشد که محصولات تولید کنندگان مختلف را می فروشند.
  • واسطه های آنلاین دومین نوع مدل B2C یا تجارت با مصرف کننده : آنها رابطین یا مشارکت کنندگانی هستند که در واقع مالک محصولات یا خدماتی نیستند که خریداران و فروشندگان را کنار هم قرار دهد . سایتهایی مانند Expedia ، Trivago و Etsy در این گروه قرار می گیرند
  • واسطه های آنلاین دومین نوع مدل B2C یا تجارت با مصرف کننده : آنها رابطین یا مشارکت کنندگانی هستند که در واقع مالک محصولات یا خدماتی نیستند که خریداران و فروشندگان را کنار هم قرار دهد . سایتهایی مانند Expedia ، Trivago و Etsy در این گروه قرار می گیرند .
  • سومین مدل B2C یا تجارت با مصرف کننده روش مبتنی بر تبلیغات : این مدل برای جلب بازدیدکنندگان از یک وب سایت با محتوای رایگان استفاده می کند . که در پی آن بازدید کنندگان با تبلیغات آنلاین یا دیجیتال روبرو میشوند . اصولا از حجم بالایی از ترافیک وب برای فروش تبلیغات که کالا و خدمات میفروشند استفاده میشود . سایت های رسانه ای مانند Huffington Post (یک سایت پربازدید که در تبلیغات با محتوای بومی عجین است ) یکی از این موارد است .
  • تجارت با مصرف کننده یا B2Cجامعه محور : سایتهایی مانند فیس بوک که جوامع آنلاین را بر اساس علایق مشترک ایجاد می کند ، به بازاریابان و تبلیغ کنندگان کمک می کند محصولات خود را مستقیماً به مصرف کنندگان معرفی کنند . وب سایت ها تبلیغات را بر اساس مشخصات جمعیتی و موقعیت جغرافیایی کاربران هدف قرار می دهند .
  • تجارت با مصرف کننده یا B2C مبتنی بر هزینه : سایت های مستقیم به مصرف کننده مانند Netflix هزینه ای را دریافت می کنند تا مصرف کنندگان بتوانند به محتوای آنها دسترسی پیدا کنند . این سایت همچنین ممکن است هنگام شارژ کردن بیشتر مطالب ، محتوای رایگان اما محدود ارائه دهد. روزنامه های نیویورک تایمز و سایر روزنامه های بزرگ اغلب از مدل تجاری B2C مبتنی بر هزینه استفاده می کنند .

فروشگاه ها در مقابل خرده فروشان اینترنتی تجارت با مصرف کننده B2C

ده ها سال پس از رونق تجارت الکترونیکی ، شرکت های تجارت با مصرف کننده یا B2C همچنان به دنبال بازار رو به رشد “خرید موبایل”هستند . با رشد برنامه های تلفن های هوشمند و ترافیک سال به سال ، این شرکت ها توجه خود را به کاربران تلفن همراه معطوف کرده و از این فناوری محبوب بهره می برند .

در اوایل سال 2010 ، شرکت های تجارت با مصرف کننده یا B2C همانند دهه های قبل با وب سایت های در حال توسعه برنامه های تلفن همراه همگام بودند . به طور خلاصه ، موفقیت در این مدل تجارت به پیشرفت مداوم در جهت میل و سلیقه ، نظرات ، روندها و خواسته های مصرف کنندگان بستگی دارد.

تفاوت تجارت با مصرف کننده B2C با تجارت به تجارت B2B

همانطور که در بالا گفته شد ، مدل تجارت با مصرف کننده با مدل تجارت به کسب و کار متفاوت است . در حالی که در B2C مصرف کنندگان، محصولی را برای استفاده شخصی خود می خرند ، در مدل B2B محصولی را می خرند که برای شرکت هایشان استفاده شود . خریدهای بزرگ مانند تجهیزات سرمایه ای معمولاً نیاز به تأیید کسانی که یک شرکت را اداره می کنند دارد . این امر قدرت خرید یک تجارت را بسیار پیچیده تر از مصرف کننده عادی می کند .

برخلاف مدل تجارت با مصرف کننده ، ساختارهای قیمت گذاری در مدل B2B متفاوت است . در B2C ، مصرف کنندگان اغلب قیمت یکسانی را برای محصولات مشابه می پردازند . با این حال ، لزوما قیمت ها یکسان نیستند . در واقع ، مشاغل تمایل به مذاکره در مورد قیمت ها و شرایط پرداخت همانطور که در بالا ذکر شد ، مدل تجارت با مصرف کننده با مدل تجارت به کسب و کار متفاوت است . در حالی که مصرف کنندگان محصولی را برای استفاده شخصی خود می خرند ، مشاغل، محصولی را می خرند که برای شرکت هایشان استفاده شود . خریدهای بزرگ ، مانند تجهیزات سرمایه ای ، معمولاً نیاز به تأیید کسانی دارد که یک شرکت را اداره می کنند. این امر قدرت خرید یک تجارت را بسیار پیچیده تر از مصرف کننده عادی می کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نصب پولر

مقالات بیشتر

زندگی منهای تحقیقات بازاریابی
وبلاگ

زندگی منهای تحقیقات بازاریابی

سال ۱۳۸۰ وقتی از خیابان ملاصدرای تهران عبور می‌کردید با تابلو تبلیغاتی نوکیا ۳۳۱۰ مواجه می‌شدید. تابلو تبلیغاتی که هر فردی را کنجکاو می‌کرد که

۵ دقیقه زمان برای بهبود کیفیت
وبلاگ

۵ دقیقه زمان برای بهبود کیفیت

تصور کنید گوشی هوشمند خود را ۲۴ ساعت همراه خود نداشته باشید. حتی تصور این موضوع هم سخت است و نمی توان بدون گوشی هوشمند

اطلاعات دموگرافیک
وبلاگ

از کی بپرسیم؟

در مقالات قبلی پیرامون موضوعات مختلفی راجع به نظرسنجی و تهیه پرسشنامه آنلاین بحث کرده ایم. پس میدانیم از چه روش‌هایی برای نوشتن یک پرسشنامه