۸ نکته برای طراحی نظرسنجی آنلاین

۸ نکته برای طراحی نظرسنجی آنلاین

نظرسنجی علاوه بر نکات مثبتی که دارد اگر خوب طراحی نشود ممکن است بازخورد مناسب به آن داده نشود و همچنین حتی ممکن است تعدادی از جامعه هدف خود را از دست بدیم. چرا که افراد، دیگر علاقه‌ای به ادامه همکاری با ما نخواهند داشت.

حال چه کنیم که نظرسنجی مورد استقبال افراد قرار بگیرد؟

در این مقاله ۸ نکته و راهنمایی برای بهبود نظرسنجی و طراحی مناسب آن را می‌خوانید.

 1. نظرسنجی را کوتاه بنویسید.

قانون اول این است؛ نظرسنجی باید مختصر باشد. افراد یک ساعت زمان برای شما ندارند. آنها با تمایل پرسشنامه شما را شروع می‌کنند و شما باید این تجربه را برای آنها خوشایند کنید. دلیل دیگری که باید به تعداد محدود سوالات توجه کرد این است که اکثر افراد نظرسنجی آنلاین را با موبایل خود تکمیل می‌کنند و تعداد زیاد سوالات در صفحه کوچک موبایل تا حدودی اذیت کننده است.

2. در نظرسنجی عکس قرار دهید.

اگر به سایت‌های اخبار و مقالات دقت کرده باشید، متوجه شده‌اید که نوشته‌ها شامل عکس نیز هستند. صفحه‌ای پر از نوشته چشم‌ها را خسته می‌کند. هچنین برای این که پرسشنامه شما خشک و بی روح به نظر نرسد بهتر است که از عکس استفاده کنید. حتی در بعضی موارد می توانید در مورد عکس نظرسنجی کنید.

3. بامزه باشید.

حتما دارید به این موضوع فکر می‌کنید که در نظرسنجی کسب و کارتان که بسیار هم جدی است چرا و اصلا چطور باید وجهه طنز داشته باشید! همان طور که در نکته اول قید کردیم، افراد در صورتی به سوالات نظرسنجی شما پاسخ می‌دهند که برایشان جذاب باشد. پرسشنامه استاندارد، خشک و بدون روح بسیار خسته کننده است. جداول و نوشته ها ممکن است ذهن را خسته کرده و باعث شود پاسخگو به سوالات به صورت تصادفی پاسخ دهد. شما باید با پاسخگویان ارتباط برقرار کنید. محتوای شما باید منحصر به فرد باشد و به گونه ای نوشته شود که گویی یک انسان واقعی در پشت آن قرار دارد که برای ساخت محصولات بهتر یا ارائه خدمات شگفت انگیز، نیاز به نظرات آنها دارد.

حتی بهتر آن است که توضیح مختصر و مکفی‌ای بدهید که کجا و چطور از این نظرسنجی بدست آمده استفاده می‌کنید. افراد وقتی بدانند که نظرات آنها مفید واقع می‌شود، نظرات خود را صریح‌تر و دقیق‌تر بیان می‌کنند.

۴. در طراحی صفحه نظرسنجی خلاق باشید.

زمانی که صفحه نظرسنجی شما جذاب و متفاوت باشد، بازخورد بهتری دریافت می‌کنید. لوگوی خود را در صفحه قرار دهید. از فونت‌های روان‌تر استفاده کنید. از جذابیت‌های بصری به روز استفاده کنید.

۵. نتایج نظرسنجی را منتشر کنید.

کاملا واضح است که دریافت پاداش بلافاصله پس از نظر دادن، انگیزه اصلی برای نظردهی است. این امر باعث می‌شود بازگشت به سایت و اپلیکیشن نظرسنجی شما و بیان نظرات به عادت برای افراد تبدیل شود. همچنین اعلام نتایج در شبکه‌های اجتماعی، کاربران را در جریان روند قرار می‌دهد و باعث می‌شود افراد، نظر خود را جزئی از فرایند نظرسنجی بدانند.

۶. سوالات را دسته بندی کنید

در صورتی که سوالات شما از تعداد معمول برای یک پرسش‌نامه بیشتر است، بهتر است که دسته بندی برای سوالات خود در نظر بگیرید تا پراکندگی در سوالات باعث ایجاد خستگی برای پاسخگو نشود.

۷. زمان نظرسنجی را مشخص کنید

پیشنهاد می‌شود در ابتدای نظرسنجی زمان احتمالی برای تکمیل پرسش‌نامه را به اطلاع پاسخگویان برسانید تا ایشان بدانند چه میزان از زمان خود را باید در اختیار شما قرار دهند

۸. قبل از شروع سوالات با پاسخگویان هم‌صحبت شوید

بهتر است قبل از شروع سوالات پرسش‌نامه چند کلامی با پاسخگویان خود صحبت کنید و از همراهی ایشان تشکر کنید و هدف از انجام این نظرسنجی را به اطلاع ایشان برسانید تا این حس به پاسخگو منتقل شود که ایشان منتخب جامعه هستند و نظرشان نیز در نتیجه و هدف این نظرسنجی بسیار مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نصب پولر

مقالات بیشتر

زندگی منهای تحقیقات بازاریابی
وبلاگ

زندگی منهای تحقیقات بازاریابی

سال ۱۳۸۰ وقتی از خیابان ملاصدرای تهران عبور می‌کردید با تابلو تبلیغاتی نوکیا ۳۳۱۰ مواجه می‌شدید. تابلو تبلیغاتی که هر فردی را کنجکاو می‌کرد که

۵ دقیقه زمان برای بهبود کیفیت
وبلاگ

۵ دقیقه زمان برای بهبود کیفیت

تصور کنید گوشی هوشمند خود را ۲۴ ساعت همراه خود نداشته باشید. حتی تصور این موضوع هم سخت است و نمی توان بدون گوشی هوشمند

اطلاعات دموگرافیک
وبلاگ

از کی بپرسیم؟

در مقالات قبلی پیرامون موضوعات مختلفی راجع به نظرسنجی و تهیه پرسشنامه آنلاین بحث کرده ایم. پس میدانیم از چه روش‌هایی برای نوشتن یک پرسشنامه