۵ برند برتر دنیا از سال ۲۰۰۸ تا کنون

۵ برند برتر دنیا از سال ۲۰۰۸ تا کنون

به منظور باقی ماندن به عنوان یک رقیب پر قدرت در بازار امریکا، شرکت‌ها به شدت بر شناساندن برند خود تکیه دارند. زمانی که مشتریان، شرکت یا محصولی را به دلیل ویژگی‌های خوب آن و نه تبلیغات بد، به خاطر می‌سپارند، ارزش برند بالا می‌رود. Interbrand شرکتی است که برای شناسایی و بیان ایده درست یک برند اختصاص داده شده است. این شرکت رتبه‌بندی سالیانه‌ای برای بهترین برندهای جهان انجام داده است. جدول زیر ۵ برند برتر سال ۲۰۰۸ را نشان می‌دهد.

 

برند

 

رتبه

 

ارزش برند

 

کوکاکولا

 

۱

 

 

$66.6 billion

 

IBM

 

۲

 

$59  billion

 

مایکروسافت

 

۳

 

$59 billion

 

GE

 

 

۴

 

$53 billion

 

نوکیا

 

۵

 

$36 billion

این رتبه‌بندی در سال ۲۰۱۸، یعنی ۱۰ سال بعد به لیست زیر تغییر کرد:

 

برند

 

رتبه

 

ارزش برند

 

اپل

 

۱

 

$214.5 billion

 

گوگل

 

۲

 

$155.5 billion

 

آمازون

 

۳

 

$100.8 billion

 

مایکروسافت

 

۴

 

$92.7 billion

 

کوکاکولا

 

۵

 

$66.3 billion

با مقایسه این دو جدول می‌توانیم دریابیم که کوکاکولا تقریبا ارزش برند خود را حفظ کرده است، اما تلاشی برای بهبود و ارتقا آن ننموده است و ۴ برند دیگر توانسته‌اند با اختلاف زیاد از او پیشی بگیرند. از سه برند نوکیا، IBM و GE هم دیگر دراین لیست خبری نیست.

چگونه تحقیقات بازار و وفاداری برند به موفقیت شرکت اپل کمک می کنند؟

برای سال‌ها این باور رایج بود که شرکت اپل تحقیقات بازار انجام نداده است. در واقع، استیو جابز نگرشی بی اعتنا نسبت به تحقیقات کیفی و جلسات کانونی داشت. وی تاکید داشت که:

مشتریان نمی‌دانند چه می‌خواهند، تا زمانی که شما آن را به آنها نشان دهید.

این موضوع موجب طرح سوال زیر شد:

چگونه اپل بدون استفاده از تحقیقات بازار محصولات عالی تولید می‌کند و چه چیزی باعث موفقیت آنها شده است؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به این نکته توجه کنیم که عدم استفاده اپل از تحقیقات بازار دروغ است.

اگرچه استیو جابز معتقد بود که «این مشتری نیست که می‌داند چه می‌خواهد» اما تحقیقات بازار از زمان توسعه آیفون ۴ و ۵ و آیپد صورت گرفته است. در واقع داده‌های بازاریابی اپل معمولا با بررسی گسترده رفتار مصرف‌کننده جمع می‌شوند. برای مصون ماندن از رقبا، تحقیقات بازاریابی اپل به صورت رازی محرمانه انجام شده است. اگر رقیبان از این تحقیقات اطلاع داشتند، این احتمال وجود داشت که شکاف بازار را شناسایی کرده و از آن برای پیشی گرفتن از اپل استفاده کنند.

برخی از روش‌های تحقیقاتی دیگر که توسط اپل مورد استفاده قرار گرفتند عبارتند از: تجزیه و تحلیل SWOT، نظرسنجی از مصرف‌کننده، آزمایش نمونه اولیه و جمع‌آوری اطلاعات ناشناس.

تحقیقات بازار در اپل

اگرچه اپل روش‌های تحقیقی خاص خود را دارد ولی این روش‌ها بدون محدودیت نیستند. به عنوان مثال، از آنجایی که اپل برندی شناخته شده است، نیاز به پژوهشی در سطح جهانی دارد که این امر به نظر دشوار می آید. علاوه بر این، به دلیل داشتن تصویر اپل به عنوان یک برند نوآورانه که به طور مداوم محصولات پیشرفته‌ای را تولید می‌کند و صنعت را هدایت می‌کند، فشار بیشتری برای برآورده شدن انتظارات بر این برند وجود دارد.

موفقیت عظیم اپل می‌تواند به وفاداری برند مربوط شود. با ایجاد ارتباط قوی با مصرف‌کنندگان خود، اپل توانسته است به عنوان یکی از شرکت‌های برتر در صنعت فناوری ظاهر شود. همان طور که در مقاله پیشین در مورد مدل هوک (قلاب) توضیح دادیم، وقتی برندی بتواند موجب رفتار عادت ساز بر روی مشتریانش شود، آنها بر روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. رفتار اپل با مشتریان خود نیز این‌گونه بوده است. با قرار دادن مخاطبان خود در راس توجه، توانسته است وفاداری آنها به برند خود را بدست آورد.

تحقیقات بازار همراه با طراحی فوق‌العاده محصولات اپل و تعهد به نوآوری، موجب نیرویی تقریبا غیرقابل توقف در دنیای تکنولوژی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نصب پولر

مقالات بیشتر

زندگی منهای تحقیقات بازاریابی
وبلاگ

زندگی منهای تحقیقات بازاریابی

سال ۱۳۸۰ وقتی از خیابان ملاصدرای تهران عبور می‌کردید با تابلو تبلیغاتی نوکیا ۳۳۱۰ مواجه می‌شدید. تابلو تبلیغاتی که هر فردی را کنجکاو می‌کرد که

۵ دقیقه زمان برای بهبود کیفیت
وبلاگ

۵ دقیقه زمان برای بهبود کیفیت

تصور کنید گوشی هوشمند خود را ۲۴ ساعت همراه خود نداشته باشید. حتی تصور این موضوع هم سخت است و نمی توان بدون گوشی هوشمند

اطلاعات دموگرافیک
وبلاگ

از کی بپرسیم؟

در مقالات قبلی پیرامون موضوعات مختلفی راجع به نظرسنجی و تهیه پرسشنامه آنلاین بحث کرده ایم. پس میدانیم از چه روش‌هایی برای نوشتن یک پرسشنامه