به منظور باقی ماندن به عنوان یک رقیب پر قدرت در بازار امریکا، شرکتها به شدت بر شناساندن برند خود تکیه دارند. زمانی که مشتریان، شرکت یا محصولی را به دلیل ویژگیهای خوب آن و نه تبلیغات بد، به خاطر میسپارند، ارزش برند بالا میرود. Interbrand شرکتی است که برای شناسایی و بیان ایده درست یک برند اختصاص داده شده است. این شرکت رتبهبندی سالیانهای برای بهترین برندهای جهان انجام داده است. جدول زیر ۵ برند برتر سال ۲۰۰۸ را نشان میدهد.
برند |
رتبه |
ارزش برند |
کوکاکولا |
۱
|
$66.6 billion |
IBM |
۲ |
$59 billion |
مایکروسافت |
۳ |
$59 billion |
GE
|
۴ |
$53 billion |
نوکیا |
۵ |
$36 billion |
این رتبهبندی در سال ۲۰۱۸، یعنی ۱۰ سال بعد به لیست زیر تغییر کرد:
برند |
رتبه |
ارزش برند |
اپل |
۱ |
$214.5 billion |
گوگل |
۲ |
$155.5 billion |
آمازون |
۳ |
$100.8 billion |
مایکروسافت |
۴ |
$92.7 billion |
کوکاکولا |
۵ |
$66.3 billion |
با مقایسه این دو جدول میتوانیم دریابیم که کوکاکولا تقریبا ارزش برند خود را حفظ کرده است، اما تلاشی برای بهبود و ارتقا آن ننموده است و ۴ برند دیگر توانستهاند با اختلاف زیاد از او پیشی بگیرند. از سه برند نوکیا، IBM و GE هم دیگر دراین لیست خبری نیست.
چگونه تحقیقات بازار و وفاداری برند به موفقیت شرکت اپل کمک می کنند؟
برای سالها این باور رایج بود که شرکت اپل تحقیقات بازار انجام نداده است. در واقع، استیو جابز نگرشی بی اعتنا نسبت به تحقیقات کیفی و جلسات کانونی داشت. وی تاکید داشت که:
مشتریان نمیدانند چه میخواهند، تا زمانی که شما آن را به آنها نشان دهید.
این موضوع موجب طرح سوال زیر شد:
چگونه اپل بدون استفاده از تحقیقات بازار محصولات عالی تولید میکند و چه چیزی باعث موفقیت آنها شده است؟
برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به این نکته توجه کنیم که عدم استفاده اپل از تحقیقات بازار دروغ است.
اگرچه استیو جابز معتقد بود که «این مشتری نیست که میداند چه میخواهد» اما تحقیقات بازار از زمان توسعه آیفون ۴ و ۵ و آیپد صورت گرفته است. در واقع دادههای بازاریابی اپل معمولا با بررسی گسترده رفتار مصرفکننده جمع میشوند. برای مصون ماندن از رقبا، تحقیقات بازاریابی اپل به صورت رازی محرمانه انجام شده است. اگر رقیبان از این تحقیقات اطلاع داشتند، این احتمال وجود داشت که شکاف بازار را شناسایی کرده و از آن برای پیشی گرفتن از اپل استفاده کنند.
برخی از روشهای تحقیقاتی دیگر که توسط اپل مورد استفاده قرار گرفتند عبارتند از: تجزیه و تحلیل SWOT، نظرسنجی از مصرفکننده، آزمایش نمونه اولیه و جمعآوری اطلاعات ناشناس.
تحقیقات بازار در اپل
اگرچه اپل روشهای تحقیقی خاص خود را دارد ولی این روشها بدون محدودیت نیستند. به عنوان مثال، از آنجایی که اپل برندی شناخته شده است، نیاز به پژوهشی در سطح جهانی دارد که این امر به نظر دشوار می آید. علاوه بر این، به دلیل داشتن تصویر اپل به عنوان یک برند نوآورانه که به طور مداوم محصولات پیشرفتهای را تولید میکند و صنعت را هدایت میکند، فشار بیشتری برای برآورده شدن انتظارات بر این برند وجود دارد.
موفقیت عظیم اپل میتواند به وفاداری برند مربوط شود. با ایجاد ارتباط قوی با مصرفکنندگان خود، اپل توانسته است به عنوان یکی از شرکتهای برتر در صنعت فناوری ظاهر شود. همان طور که در مقاله پیشین در مورد مدل هوک (قلاب) توضیح دادیم، وقتی برندی بتواند موجب رفتار عادت ساز بر روی مشتریانش شود، آنها بر روی آن سرمایهگذاری میکنند. رفتار اپل با مشتریان خود نیز اینگونه بوده است. با قرار دادن مخاطبان خود در راس توجه، توانسته است وفاداری آنها به برند خود را بدست آورد.
تحقیقات بازار همراه با طراحی فوقالعاده محصولات اپل و تعهد به نوآوری، موجب نیرویی تقریبا غیرقابل توقف در دنیای تکنولوژی شده است.