صبر کنید...
تجزیه و تحلیل رقبا در بازاریابی چگونه است ؟

تجزیه و تحلیل رقبا در بازاریابی چگونه است ؟ آیا به دنبال راهی برای بهینه سازی فرایند بازاریابی آنلاین خود هستید ؟ اگر چنین است ، تحقیق و تجزیه و تحلیل رقابتی دقیقاً همان چیزی است که به آن نیاز دارید .

تحقیق و تجزیه و تحلیل رقابتی شامل جمع آوری و بررسی اطلاعات در مورد شرکت های رقیب است . این مبحث جزو تکنیک های اساسی بازاریابی است که به شما کمک می کند تا متوجه شوید رقبای شما چه می کنند و عملکرد آنها چگونه بر تجارت شما تأثیر می گذارد . چه به دنبال بهبود بازاریابی محتوای خود باشید یا هر نوع بازاریابی دیگر ، بررسی رقبا در افزایش نرخ تبدیل بسیار مهم است . می توانید از آنچه که از تحقیقات رقابتی خود می آموزید استفاده کنید تا کمپین های بازاریابی خود را تغییر داده، سرنخ های بیشتری به دست آورده و درآمد خود را افزایش دهید .

در این مقاله که توسط تیم اپلیکیشن نظرسنجی آنلاین پولر برای شما تهیه شده است ، به بررسی دقیق این موضوع می پردازیم .

 

تعریف رقبا

 

رقبا افراد یا سازمان هایی هستند که محصولات یا خدمات مشابه شما را ارائه می دهند . حتما لازم نیست محصولات یکسان باشند و برای مخاطبان یکسان به بازار عرضه شوند . هر شرکتی که محصول یا خدمات مشابه شما را ارائه می دهد می تواند یک رقیب محسوب شود و برای تجزیه و تحلیل رقبا باید در نظر گرفته شوند . حتی اگر هنوز وارد یک بازار اختصاصی نشده باشید ، می توانید شرکت هایی را که در این بازار فعالیت می کنند به عنوان رقبای بالقوه کسب و کار خود در نظر بگیرید .

رقبا را می توان به سه دسته درجه اول، دوم و سوم تقسیم بندی کرد .

رقبای درجه اول ، محصولات یا خدمات یکسان یا مشابه شما را ارائه می دهند . آنها همچنین تقریباً مخاطبان مشابهی را هدف قرار می دهند و به همین دلیل رقبای مستقیم شما محسوب می شوند .

رقبای درجه دوم، بخش متفاوتی از بازار را هدف قرار می دهند . آنها ممکن است محصولات سطح پایین یا بالاتری را در مقایسه با شما بفروشند یا فروشندگان یک برند متفاوت باشند .

رقبای درجه سوم کسانی هستند که محصولات یا خدماتی را ارائه می دهند که به نوعی با محصولات و خدمات شما مرتبط هستند .

 

به عنوان مثال اگر شما لوازم مورد نیاز برای حیوانات خانگی می فروشید ، شرکتی که غذای حیوانات خانگی می فروشد می تواند یک رقیب درجه سوم باشد . به طور کلی می توانید رقبای درجه سوم را با توجه به ارزش بالقوه آنها برای تجارت خودتان یا احتمال اینکه در آینده با آنها شریک شوید ، شناسایی کنید و به تجزیه و تحلیل آن ها بپردازید .

 

چرا تحقیق و تجزیه و تحلیل درمورد رقبا مهم است ؟

 

تحقیقات و تجزیه و تحلیل رقابتی اطلاعات ارزنده ای در مورد صنعت به شما ارائه می دهند که هیچ جای دیگری قادر به پیدا کردن آنها نخواهید بود . می توانید از اطلاعاتی که به دست می آورید برای برنامه ریزی هدفمند برای مخاطبان خود به طور موثرتر استفاده کنید ، خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه دهید و از اشتباهات پرهزینه ای که رقبا مرتکب شده اند جلوگیری کنید .

تحقیقات و تجزیه و تحلیل رقابتی همچنین به شما کمک می کند تا روندهای صنعت و شیوه های کارآمد تجاری را که می توانید در تلاش های بازاریابی خود از آنها بهره مند شوید ، شناسایی کنید . به این ترتیب با استفاده از اطلاعاتی که در زمینه بازاریابی ، توسعه محصول ، قیمت گذاری و غیره به دست می آورید ، می توانید برتری قابل توجهی نسبت به رقبای خود داشته باشید .

نحوه انجام تجزیه و تحلیل و تحقیقات رقابتی

 

  • گام اول : رقبا را شناسایی کنید

    اولین قدم در فرایند انجام تحقیقات و تجزیه و تحلیل رقابتی ، شناسایی آنها است . دانستن اینکه رقبای شما چه کسانی هستند ، به شما کمک می کند تا رویکرد موثرتری برای حفظ مخاطبین و حتی جذب آنها به سمت خودتان اتخاذ کنید .

    استراتژی های موثری برای شناسایی رقبا وجود دارد ؛ از حضور در کنفرانس ها گرفته تا انجام تحقیقات عمیق . هر دوی این روش ها مطمئناً فواید خاص خود را دارند . آنچه اهمیت دارد این است که آستین های خود را بالا بزنید و فرایند انجام تحقیقات و تجزیه و تحلیل رقبا را شروع کنید .

    این روزها احتمالاً بیشتر اطلاعات مورد نیاز خود را می توانید از طریق گوگل پیدا کنید . با جستجوی محصولات خاص و مفاهیم تجاری می توانید به حجم شگفت انگیزی از اطلاعات دسترسی پیدا کنید . همچنین با جستجوی نام تجاری خود می توانید چندین شرکت که در بازارهای مشابه فعالیت می کنند را نیز پیدا کنید . برای اینکار ابزار های زیادی مانند Alexa و Semrus وجود دارند . هدف این است که به وسیله و تجزیه و تحلیل رقبا ، شرکت های مشابه را مشخص کرده و در زمینه بازاریابی دیجیتال ، آنچه را که آنها به درستی انجام می دهند کپی کرده و از تکرار اشتباهات آنها پرهیز کنید . لازم است به بازاریابی بصری آنها ، از جمله بازاریابی ویدئویی و همچنین اشکال دیگر بازاریابی محتوا توجه ویژه داشته باشید .

  • گام دوم : تحقیق و تجزیه و تحلیل وب سایت ها و کانال های بازاریابی رقبا

    روند شناسایی رقبا به شما در انتخاب موقعیتتان در صنعتی که در آن فعال هستید کمک می کند . گام بعدی شامل تحقیق در مورد وب سایت ها و کانال های بازاریابی رقبا است .

    باید حتما محصولات و ساختارهای قیمت گذاری رقبای خود را بررسی کنید . در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت، اما در این مرحله ، باید توجه داشته باشید که سایت های رقیب چگونه محصولات خود را نمایش داده و اطلاعات محصول را در اختیار مشتریان بالقوه قرار می دهند .

    هر اطلاعاتی که بتوانید به وسیله تجزیه و تحلیل رقبا بدست آورید ، از ویژگی های عکس ها گرفته تا توضیحات محصول و طرح سایت و رنگ های مورد استفاده ، ارزشمند است . شناسایی ویژگی ها و استراتژی های مشترک و عوامل تاثیر گذار ، به شما کمک می کند تا استراتژی بازاریابی خود را بهینه سازی کرده و از تکرار اشتباهات خودداری کنید .

  • گام سوم : محصولات و قیمت ها را مقایسه کنید

    توجه به محصولات و قیمت گذاری برای استراتژی بازاریابی شما بسیار حیاتی است . به همین دلیل شایسته است که هنگام انجام تحقیقات و تجزیه و تحلیل رقابتی تمرکز بیشتری روی آنها داشته باشید . اگرچه شما قطعاً می خواهید بیشترین ارزش ممکن را برای مشتریان خود ایجاد کنید ، اما حتما قصد ندارید شرکت خود را در روند انجام این کار ورشکست کنید !

    استراتژی قیمت گذاری در ایجاد مزیت رقابتی برای کسب و کار شما بسیار مهم است . بررسی چگونگی قیمت گذاری رقبا برای محصولاتشان به شما در مورد مبلغی که مشتریان بالقوه شما مایل به پرداخت هستند ، ایده خواهد داد .

    همیشه به حفظ یک حاشیه سود سالم برای ادامه فعالیت کسب و کار خود توجه داشته باشید . قیمت گذاری رقابتی همیشه به معنای داشتن پایین ترین قیمت ممکن نیست . اگر محصولات و خدمات با کیفیت تری نسبت به رقبای خود ارائه می دهید ، حتما باید این مسئله را در قیمت گذاری مد نظر قرار دهید .

  • گام چهارم : بررسی رقبا با خواندن نظرات و صحبت با مشتریان آنها

    برای به دست آوردن تصویری دقیق از نحوه ارائه خدمات رقبا به مشتریان ، باید مستقیماً به خود مشتریان مراجعه کنید . خواندن نظرات کاربران به شما نشان می دهد که مشتریان رقبای شما از محصولات یا خدماتی که دریافت می کنند چقدر راضی یا ناراضی هستند .

    همانند روش قبلی تجزیه و تحلیل رقبا یعنی تحقیق در مورد وب سایت ها و شبکه های اجتماعی آنها ، انجام این کار به شما کمک می کند تا رویکرد موثرتری برای برخورد با مشتریان خود اتخاذ کنید .

    به هر نقطه نظر به عنوان یک منبع اطلاعاتی ارزشمند نگاه کنید . اگر بتوانید از راهبردهایی که رقبایتان قبلاً اجرا کرده اند استفاده کنید ، نیازی به اختراع دوباره چرخ نخواهید داشت !

  • گام پنجم : تکرار فرآیند

    تجزیه و تحلیل رقابتی یک فرایند توقف ناپذیر است . همیشه باید فعالیت های آنها را زیر نظر داشته باشید ، حتی اگر قبلاً فرمولی برای فرایند بازاریابی خود انتخاب کرده اید . همیشه چیزهای جدیدی برای یادگیری و استفاده در کمپین های بازاریابی وجود دارد .

    یک راه آسان برای پیگیری فعالیت های رقبا تنظیم کردن Google Alerts است . به این ترتیب از کلیه به روزرسانی ها بر اساس کلمات کلیدی خاص مطلع خواهید شد .

    تجزیه و تحلیل رقبا می تواند به شما کمک کند تا یک بینش اساسی در مورد کسب و کار خودتان در زمینه بازاریابی به دست آورید . به منظور انجام تجزیه و تحلیل رقبا می توانید از مشاوره با موسساتی که در زمینه استراتژی های بازاریابی خدمات ارائه می دهند و یا شرکت های تحقیقات بازار ، بهره مند شوید .

    می توانید از نتایج این تحلیل رقبا ، برای تقویت استراتژی بازاریابی ویدیویی خود نیز استفاده کنید . همچنین این تجزیه و تحلیل رقبا تأثیر زیادی بر استراتژی های محتوای شما خواهد داشت . برای درک اینکه چگونه بازاریابی تصویری می تواند بر آگاهی برند تأثیر گذار باشد ، می توانید از این نتایج استفاده کرده و متوجه شوید که چگونه میزان تعامل و ترافیک همیشه یکسان نیستند . این تجزیه و تحلیل به شما کمک می کند تا نوع محتوایی که بیشترین جذابیت را برای مخاطب شما دارد مشخص کنید . انجام این کار به شما امکان می دهد تا زمان و منابع خود را به انواعی از محتوا اختصاص دهید که یک بازگشت سرمایه مناسب برای شما به همراه دارند . حتی مشاغل نوپا نیز می توانند از تجزیه و تحلیل رقبا بهره مند شده و با تحقیق در مورد رقبا ، استراتژی های SEO و به طور کلی بازاریابی دیجیتال خود را بهینه سازی کنند .

    منبع : zoho

دیدگاه خود را بیان کنید